Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Mp: Miljön är inte en sakfråga i mängden utan grunden för vårt samhälle

Publicerad: 2 juli 2013, 06:49

Idag är det Miljöpartiets dag i Almedalen. Miljöaktuellt bad Miljöpartiets Helena Leander berätta om partiets miljöprioriteringar inför valet 2014.


Det är ungefär 16 månader kvar till riksdagsvalet – vilka starka miljöreformer är det realistiskt att tro att riksdagen beslutar om fram till dess?
– Kan inte garantera att de blir starka, men kemikalier och avfall är i alla fall aviserade, om än försenade.

Vilken tre miljöfrågor blir viktigast i valet till EU-parlamentet 2014?

– Klimat, kemikalier och fisket.

Vilken är enligt ditt parti den viktigaste ingrediensen för att få fram en blocköverskridande energiuppgörelse som främjar en hållbar utveckling?

– Målet 100% förnybart, som det finns politisk majoritet för i riksdagen, borde vara den naturliga utgångspunkten för en sådan uppgörelse.

Vilka förväntningar har du och ditt parti på IPCC:s femte forskningsrapport som publiceras i september?
– Förhoppningsvis kommer klimatfrågan åter att segla upp högre på den politiska agendan och politiker från alla partier känna av opinionstrycket för en vassare klimatpolitik.

Om ditt parti skulle genomföra tre tuffa åtgärder inom grön skatteväxling de närmaste åren – vilka skulle det då vara och varför?
– Koldioxidskatten är vårt viktigaste generella klimatstyrmedel och behöver höjas. En kilometerskatt som differentieras geografiskt och utifrån lastbilens miljöklass är viktig för att minska utsläppen från den tunga trafiken. Då flyget varken betalar energi- eller koldioxidskatt och EU:s kollapsade utsläppshandel inte förmått göra något nämnvärt åt flygets utsläpp så behövs en flygskatt. Pengarna kan delvis gå till sänkt skatt på arbete i linje med den klassiska skatteväxlingsprincipen, men då den här regeringen redan genomfört stora skattesänkningar på arbete menar MP att intäkterna kan göra större nytta genom att investeras i klimatsmart infrastruktur, energieffektivisering och andra delar i den gröna omställningen.

Kommer vi att få en miljövänligare färjetrafik till Gotland
genom Trafikverkets pågående upphandling?

– Nej, eftersom de inte ställer några miljökrav.

Varför är ditt parti det miljöbästa i riksdagen?

– Miljöpartiet växte fram ur insikten att miljön inte är en sakfråga i mängden utan grunden för vårt samhälle, och det innebär att vi prioriterar miljöfrågorna också när de inte är på löpsedlarna. Vi baserar vår miljöpolitik på kunskap och en helhetssyn på hur olika miljöproblem hänger ihop i stället för slagordsmässiga ”quick fix”-lösningar där ett miljöproblem ersätts av ett annat.

Vad vore din första åtgärd som nyutnämnd miljöminister?
– Jag skulle lägga fram en proposition om en klimatlag med inspiration av den brittiska Climate Change Act som hittills varit mycket framgångsrik i att minska utsläppen. Där har partierna över blockgränserna enats om ett långsiktigt utsläppsmål och med stöd av en oberoende klimatkommitté satt upp utsläppstak för de tre närmaste femårsperioderna – utsläppstak som regeringen har att hålla sig inom även om det i övrigt är fritt fram att utforma klimatpolitiken efter sina politiska preferenser. Detta klimatpolitiska ramverk har skapat en långsiktighet i klimatpolitiken som uppskattats av näringslivet och som verkligen fått fart på klimatomställningen i Storbritannien, i motsats till den svenska klimatpolitiken som i alltför hög grad präglas av siffertrixande och osäkerhet om politikerna verkligen är beredda att ta konsekvenserna av sina mål.

Så här fördelar Helena Leander resurspoäng om hon har 15 poäng att tillgå:
Vård och omsorg 2
Skola och utbildning 4
Jobb och näringsliv 4
Miljö och hållbarhet 5

Erik Klefbom

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.