Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag15.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Näringslivet kritiserar nytt klimatmål

Publicerad: 1 Februari 2016, 05:00

Enligt uppgifter blir Miljömålsberedningens kommande förslag ett svenskt klimatmål för 2050 där utsläppen ska ner med 90 procent. Men förslaget möter nu kritik från Svenskt Näringsliv, LO och LRF.


Ämnen i artikeln:

MiljömålsberedningenSvenskt NäringslivLrfNaturskyddsföreningenLo

Den första mars ska Miljömålsberedningen lämna in sitt förslag om ett svenskt klimatmål för 2050 till regeringen. Enligt det nya förslaget ska Sverige minska sina klimatutsläpp med 90 procent till 2050. Men  Miljömålsberedningens vision får kritik från Svenskt Näringsliv, LO och Lantbrukarnas riksförbund som tillsammans skrivit en inlaga där man förklarar varför man anser att målet är omöjligt att nå.

-I dagsläget kan jag inte se att det är möjligt. Det kommer att innebära en minskad produktion av bland annat jordbruksprodukter i Sverige, säger Maria Sunér Fleming, som är klimatansvarig på Svenskt näringsliv och sakkunnig i beredningen till SVT.

Eftersom svensk industri och jordbruk har jämförelsevis låga utsläpp vore det bättre för det globala klimatet om mer, och inte mindre, produktion sker i Sverige skriver organisationerna som tror att svensk industri får svårare att konkurrera om kraven är för hårda. I inlagan skriver organisationerna att målet bör vara att minska utsläppen med 70 procent, istället för 90 procent.

Mikael Karlsson, tidigare ordförande i Naturskyddsföreningen och nu expert i Miljörådsberedningen håller inte med.

– Vi har hört den invändningen sedan miljöpolitiken växte fram på 60- och 70-talet. Men tekniken utvecklas hela tiden, och vi vet att vi kan ändra system och mänskligt beteende. Så på sikt är det klart att vi kan få bort de här utsläppen helt och hållet, säger han till SVT.

Lina Rosengren

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.