Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Näringslivet står splittrat inför oljekommissionen

Publicerad: 18 Augusti 2006, 07:17

Om 14 år ska hela Sverige vara energieffektiviserat med minst 20 procent. Det är det övergripande tuffa målet om Kommissionen mot oljeberoende får råda. – Det är en kolossalt tuff målsättning, säger kommissionens generalsekreterare Stefan Edman.


Kommissionens rapport, som släpptes i juni, har engagerat stora delar av näringslivet.
Reaktionerna har varit mycket varierande. Många har tagit fasta på rapportens budskap om satsningar på nya näringar som både ska minska oljeberoendet och skapa jobb och tillväxt.
"Bil Sweden berömmer oljekommissionen" var rubriken på ett pressmeddelande från bilbranschens organisation.
Andra branscher har inte varit lika positiva till kommissionens förslag. Inom basindustrierna har det talats om "katastrof".
Bil Swedens chef Ulf Perbo konstaterar att många varit överraskade över organisationens stöd till oljekommissionen.
– Många har frågat om vi inte borde vara emot oljekommissionen, men det är ju inte i vårt intresse att vara oljeberoende, vare sig när det gäller tillverkningen eller försäljningen av bilar. Det är inte olja som intresserar oss, utan bilar, och olja kommer att vara en begränsning framöver, säger Ulf Perbo.

Miljödebattören Per Kågeson berömmer också oljekommissionen men varnar för önsketänkande. Han påpekar att rapporten innehåller många osäkerheter. Hur mycket ökar oljepriset? Kommer pilotanläggningar för nya bränslen att lyckas? Hur löser man konflikter med biologisk mångfald?
– Det finns heller ingen redovisning av kostnaderna eller någon konsekvensanalys, något som behövs för att inte styras av önsketänkande och lobbyism, säger Kågeson.
Liksom kommissionens ledamot Christian Azar ogillar Kågeson tullskyddet för europeisk etanol, eftersom han anser att "tropisk etanol i alla avseenden är bättre".
Per Kågeson är dock positivt överraskad över rapporten som han särskilt berömmer för att den betonar energieffektivisering, "det billigaste, snabbaste och säkraste" sättet att minska oljeberoendet.

Oljekommissionen föreslår en historisk satsning på att producera bränsle från svenskt jord- och skogsbruk, vilket får stöd från LRF-ordföranden Lars-Göran Pettersson.
– Vi är beredda att anta utmaningen. Tolv procent av våra medlemsföretag är beredda att investera redan idag.
Skogsindustrierna är inte lika entusiastiska inför tanken att framställa drivmedel från skogen. Organisationens vd Marie S Arwidson betonar att tillverkning av träprodukter ger tio gånger mer pengar i exportinkomster än om man använder skog för uppvärmning och drivmedel.
– Råvaran ska användas där den gör mest nytta, säger Marie S Arwidson som varnar för att ökad produktion kräver ökad gödsling och minskade reservatsavsättningar.
Ekas vd Jan Svärd är ännu mer kritisk och säger att oljekommissionens förslag tar den elintensiva basindustrin "från en svår sits till en katastrofal situation".
– Sverige är byggt på tillgång till billig malm, skog och el. Länder med dyr el har inte sådan industri som vi har i Sverige, säger Jan Svärd som förutom att vara vd för Eka Chemicals är ordförande för basindustriernas organisation SKGS som påpekar att industrins elkonsumtion ökar varje år och att priserna idag är dubbelt så höga jämfört med för fem år sedan.

Flera aktörer menar att kommissionen har tagit alltför lätt på elbalansen. Svensk Energis vd Bo Källstrand är tveksam till rapportens slutsatser om stora energieffektiviseringar.
– Elanvändningen ökar på grund av alla nya applikationer som vi behöver i sjukhus, hem och andra platser, säger Bo Källstrand som ser nya kraftverk som enda lösningen på behovet av billig el.
Stefan Edman har svårt att förstå skogsnäringens skepsis.
– Vi har sett till att vare sig timmer- eller massavedsfraktionen naggas i kanten av bioenergin.
Inte heller elbranschen har skäl till oro, enligt Edman.
– Kommissionen, med industrialister som Volvos Leif Johansson och Lantmännens Birgitta Johansson-Hedberg, understryker vikten av att svenskt näringsliv har tillräckligt med el till bra priser. Elprishöjningarna beror enligt min uppfattning främst på att marknaden har för dålig konkurrens och att kontinentens högre priser slår igenom vid avregleringen, säger Stefan Edman.
Av Valter Bengtsson

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.