Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Nästan hälften av världens största företag sätter internt pris på koldioxid

Publicerad: 21 april 2021, 09:16

Antalet företag som svarar att de har infört, eller är på väg att införa, ett internt pris på koldioxid ökar.

Foto: CDP

Allt fler företag sätter ett internt pris på koldioxidutsläpp. Samtidigt är priset ofta betydligt lägre än exempelvis kostnaden inom EU:s utsläppshandel, visar en ny rapport från CDP.


Drygt 2 000 tillfrågade företag världen över sätter nu ett internt pris på koldioxid och antalet har ökat med 80 procent de senaste fem åren. Utvecklingen innebär att 226 av världens 500 största företag har, eller är på väg att införa, en sådan mekanism. Det visar en ny rapport från CDP. De vanligaste orsakerna till ett internt pris på koldioxid som företagen anger handlar om att driva fossilsnåla investeringar, öka energieffektiviseringen och förändra interna beteenden.

”CDP:s data indikerar att det finns ett samband mellan att företag sätter pris på koldioxid och att de vidtar andra strategiska åtgärder för att integrera klimatförändringsfrågor i sina affärsstrategier, som att sätta ett vetenskapligt baserat mål eller skaffa mer energi från förnybara energikällor”, skriver CDP i rapporten.

Medianpriset som företagen satte för koldioxidutsläpp förra året ligger på 25 US-dollar per ton, drygt hälften av priset för utsläpp inom EU:s utsläppshandel som i mars i år motsvarade 44 US-dollar.

Läs rapporten från CDP 

Daniel Boman

daniel.boman@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.