Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Naturskyddsföreningen sålde giftiga gosedjur

Publicerad: 1 November 2010, 12:17

Naturskyddsföreningen är en av de som för kemikaliefrågan allra hårdast. Dessutom kräver de av andra att de har full koll på sina leverantörer. Nu visar det sig att Naturskyddsföreningen själva sålt produkter med farliga kemikalier.


Ämnen i artikeln:

Svante AxelssonNaturskyddsföreningen

Det var när en konsument frågade om Naturskyddsföreningen kunde garantera att deras produkter inte innehöll farliga kemikalier som organisationen började titta närmare på ett par produkter, bland annat en gosedjursfågel. Då leverantören inte kunde svara fullödigt på det frågeformulär Naturskyddsföreningen skickade blev man misstänkdamma och i egna labbanalyser visade det sig att produkterna innehöll den förbjudna ftalaten DEHP.
– Vi stoppade produkterna så fort vi blev misstänksamma. När labbtester sedan visade att produkterna innehöll förbjudna kemikalier blev vi chockade, berättar generalsekreterare Svante Axelsson.

Naturskyddsföreningen brukar ju kräva att andra har full koll på sina leverantörer, hur kunde ni missa det här?
– Vår leverantör har hävdat att de hade koll. Vi har litat på deras kommunikation men vi är förda bakom ljuset. Det här kom som en fullständig chock för oss.

Ni är en av de som driver kemikaliefrågan hårdast. Hur tror du att det här påverkar er trovärdighet i fortsättningen?

– Det är förstås svårt att säga men vi har fått lära oss att  man inte kan lita på leverantörernas kommunikation. En annan lärdom man kan dra är att samhället är mer kontaminerad av skadliga kemikalier än många kanske tror.

Vad gör ni för att det här inte ska hända igen?
– Nu har vi börjat kolla alla våra produkter och vi har skickat ut frågebrev till alla våra leverantörer som får 45 dagar på sig att besvara dem. Vi kan tyvärr inte göra labbtester på alla produkter vi säljer och kanske kommer vi att behöva minska antalet produkter. Vi kommer helt enkelt att skärpa våra rutiner och vi kommer inte längre att lita på våra leverantörer utfästelser utan att ställa detaljerade frågor kring varje enskild produkt.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.