Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Nestlé minskar klimatavtryck i leverantörskedjan

Publicerad: 14 Mars 2013, 07:21

Nestlé, Co-operative Group och Sainsbury startar ett nytt pilotprojekt för att minska livsmedelsprodukters klimatavtryck i leverantörskedjan.


Ämnen i artikeln:

Växthusgaser

En studie av Product Sustainability Forum har analyserat de 50 livsmedelsprodukter som har störst miljöpåverkan. Produktionen och försäljningen av dessa står för 21-33 procent av hushållens utsläpp av växthusgaser, skriver Environmental Leader.

Som ett resultat av studien inleder nu Nestlé, Co-operative Group och Sainsbury ett pilotprojekt kallat ”Pathfinders”, vars syfte är att minska klimatavtrycket för de produkter som bidrar till mest utsläpp, avfall och resursanvändning.

Co-operative Group kommer att koncentrera sig på potatis, Nestlé på mjölkprodukter och Sainsbury på kött, fisk och fågel. Målet är att se över hela leverantörskedjan för att se hur man kan undvika utsläpp och onödig resursförbrukning.

Storbritanniens detaljhandel, som inkluderar alla tre bolagen, har redan minskat mängden avfall i leverantörskedjan med 8,8 procent jämfört med 2009, visar en rapport från oktober 2012. Därmed klarade man med råge det uppsatta treårsmålet som var satt till 5 procent.

Tomas Tirén

Ämnen i artikeln:

Växthusgaser

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.