Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag03.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Netclean sätter stopp för barnporr på kontoret

Publicerad: 22 Mars 2006, 17:50

Det går att skapa teknik som automatiskt avslöjar barnporrbilder i företagsnät och hindrar webbanvändare från att titta på dem. Netclean Technologies har utvecklat sådana IT-verktyg och är än så länge ensamt i sitt slag.


Själva tekniken kan vid en första anblick förefalla märklig. Pro-gram som larmar om det finns barnporrbilder på företagets servrar och persondatorer, och som dessutom blockerar barnporrbilder på nätet. Ett datorprogram klarar väl knappast den delikata frågan att avgöra om en bild är barnporr eller inte?

Nej, egentligen inte.
Tekniken bygger på att mycket av barnporren är samma bilder som cirkulerar om och om igen. Dessa kända bilder har registrerats av polisen. En mjukvara för bildanalys ger varje bild ett unikt id-nummer. Så när en känd bild dyker upp larmar programmet. Tekniken fångar alltså inte upp okända bilder som inte klassats som barnporr.
Bakom idén och den tekniska lösningen hittar vi Christian Sjöberg, som idag är vd för Netclean Technologies. Idén kläcktes efter att han läst en tidningsartikel om Rädda Barnens arbete mot barnporren på nätet.
Christian Sjöberg, som är civilingenjör, var anställd IT-konsult. Under en svacka på jobbet fick han chansen att utveckla idén.
– Diskussioner med kompisar visade att tekniken, som liknar virusprogramvara, säkert skulle fungera, säger Christian Sjöberg.
Utmaningarna var på ett annat plan. Tanken på övervakning av datoranvändningen är ju inte okontroversiell. Fanns det företag villiga att använda programvaror som letar efter barnporr?
Christian Sjöberg konstaterar att många företag redan övervakar de anställdas surfning, så att de håller sig borta från sajter som inte har med jobbet att göra. Att då införa larm för barnporr, bedömdes inte som särskilt känsligt.

Han sökte partners,
bland annat för att få stöd med finansiering i startskedet och få hjälp att nå marknaden. Han inledde med att kontakta World Childhood Foundation, en ideell stiftelse som värnar om barnens rätt till en trygg barndom. Han antog att det var en lämplig partner.
– De trodde på idén, men gav mig rådet att driva ett företag på kommersiell basis. Det ger ett annat drag än om verksamheten stöttas av bidrag från ideella organisationer.
Det goda syftet att kämpa mot barnporr gjorde det enkelt att söka finansiärer, bedömer Christian Sjöberg. I det tidiga skedet gick Childhood samt Telia in och sponsrade företaget.
– Telias vd Marie Ehrling, som sitter i Childhoods styrelse, trodde uppenbart på idén.
Andra aktörer gick in med kapital. Christian Sjöberg berättar att en del var väldigt välvilliga, de normala kraven på avkastning och risker sattes delvis åt sidan.
– Flera aktieägare konstaterade att även om det inte fungerar som tänkt, så har pengarna gått till något bra. Flera har investerat med hjärtat.

Det var inte självklart hur
företaget skulle göra för att nå de tilltänkta kunderna. Förra våren var första produkten Netclean Proactive klar och då var det dags att testa hur man skulle nå ut. Man började med att sälja genom att direkt kontakta större företag. Den säljkanalen breddades snart med andra:
– Vi blev kontaktade av IT-återförsäljare. De förklarade att kunderna köpte mycket kring säkerhet från återförsäljare.
Man prövade att sälja via en större återförsäljare som sålde via postorder och e-handel. Det gör man ännu idag, men det som visade sig vara effektivaste säljkanalen var att låta mindre IT-säkerhetsbolag sköta införsäljningen.
– De små konsulterna känner till sina slutkunder så bra att de ser om våra produkter passar in.
– Nu har vi en fungerande modell för att nå kunderna. De får först testa produkterna gratis, och vi ser att de kommer tillbaka och vill köpa.
Hittills har man sålt 20 000 licenser av Netclean Proactive, vilket är mindre än Christian Sjöberg hade förväntat sig. Han konstaterar att införsäljningen mot företag är en utdragen process.
– Våra produkter är inte några tekniska utmaningar att införa. Det svåra för kunderna är att hantera det mänskligt, hur man övervakar IT-miljön efter barnpornografi. Det krävs att företagen skaffar rutiner för hur man gör, exempelvis om porr hittas. Man vill först ha interna diskussioner, därför blir införsäljningstiden lång.
Telia Sonera är en stor kund, bland annat beroende på Marie Ehrlings engagemang i frågorna.

Efter ha mött marknaden
har man funnit att kundgruppen främst är organisationer och företag med över 500 anställda.
– Alla större företag är initialt intresserade när vi kontaktar dem. Att verktygen behövs i större organisationer beror på att det statistiskt borde finnas barnporr där, och på anonymitet som kan locka vissa att ta hem barnporr.
En prognos för den väntade försäljningen är svår att ge eftersom man har så liten säljhistorik. Men man räknar med 8 miljoner kronor i försäljning under 2006. Än så länge är det röda siffror, men Christian Sjöberg tror att företaget når lönsamhet i år.
Det finns exportmöjligheter. Man har sålt in analysprogramvaran i fem länder till organisationer liknande Ecpat. Och man hoppas på fler order.
Några konkurrerande IT-verktyg i kampen mot barnporr känner inte Christian Sjöberg till. Att det kom först i Sverige är ingen slump.
– I många länder är inte barnporr någon prioriterad fråga. Däremot är svensk polis duktiga inom området.

När jag frågar om enskilda
åtgärder som givit skjuts på kundintresse och försäljning visar sig svaret bli artiklar i fackpress.
– Framför allt en artikel i Computer Sweden i september gav tydlig reaktion från tänkbara kunder.
Just den artikeln kom till efter att Christian Sjöberg ringt upp en av tidningens reportrar. Tidigare hade Netclean arrangerat presskonferenser med hjälp av PR-byråer, vilket också resulterat i spaltutrymme.
– När vi presenterade Netclean Proactive tillsammans med Drottning Silvia, som är aktiv inom Childhood, gav det mycket uppmärksamhet.
Att annars bli omskriven i samband med ämnet barnporr var inte så enkelt, anser Christian Sjöberg. Som leverantör av teknik är Netclean Technologies inte så spännande annat än för teknisk fackpress.
Av Björn Åslund

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.