Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Nickel ersätter platina i budgetbränslecell

Publicerad: 17 December 2008, 04:58

Med bränsleceller i plast kan katalysatorn bestå av nickel. En öppning för billiga bränsleceller, alltså.


En bränslecell använder vätgas och syrgas för att skapa och elektricitet. Med tillräckligt effektiva bränsleceller kan man driva en elbil på vätgas. Problemet är bara att katalysatorn i bränslecellen är den dyrbara ädelmetallen platina. Det ger god verkningsgrad, men kostar väldigt mycket pengar. En annan möjlighet är att använda palladium som katalysator, men det
är fortfarande en ädelmetall.

Många har angripit problemet, både kineser, japaner och amerikaner. Vissa har dessutom praktiska resultat att visa upp.

Ett kinesiskt forskarlag på Wuhans universitet under ledning av Lin Zhuang har skapat en bränslecell i polymer (plast) där de använder nickel som katalysator. Det fungerar i och med att de lyckats ändra cellens pH från kraftigt sur till alkalisk. Den andra nyheten är att man gått ifrån bränslecellens traditionella membran och istället blandat elektrolyten med membranen, vilket ger större kontaktytor och därmed bättre verkningsgrad.

Ännu så länge är verkningsgraden inte lika hög som platinacellens, men ger ”anständiga” prestanda up till 60 graders temperatur, säger Zhuang, men han påpekar att platinacellen varit under utveckling i flera decennier.

Ett problem kan vara att membranet kan sätts igen av karbonatföreningar och sluta fungera. Man vet inte hur det ligger till med den saken, men förutsett att detta går att åtgärda kan vägen ligga öppen för bränsleceller till budgetpris.

Japanerna ska inte vara sämre. Daihatsu (en del av Toyota) meddelar att man redan skapat alkaliska bränsleceller för användning i deras bilar. Dessutom har man skapat en alkalisk bränslecell som drivs med hydrazinhydrat istället för vätgas vilket ökar verkningsgraden till någonstans i stil med platinabaserade celler. Fast då bortfaller tyvärr möjligheten att själv skapa sitt bilbränsle med vindkraft, genom elektrolys av vatten.

Daihastu använder för närvarande cirka 100 gram platina per bil för vanliga vätebaserade bränsleceller. I vanliga bensinbilar åtgår det istället 5 gram per bil i katalysatorn. Platina kostar 1285 dollar per uns (31 gram) och det har gått upp med tio procent sedan årets början. Platina används både till smycken och katalysatorer, men kan bli ett framtida sätt att säkra sina ekonomiska tillgångar istället för de så lättflyktiga aktierna. Platina är betydligt dyrare än palladium, men kunde man göra bränsleceller baserade på nickel eller kobolt skulle mycket vara vunnet.

Andra, som Nisshinbo i Tokyo har gått en annan väg och använder sig av nanosmå sfärer av kol som katalysator. Det är alldeles klart att något är på gång inom elbilssfären.

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.