tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Nissan predikar noll- tolerans mot utsläpp

Publicerad: 22 januari 2009, 12:25

Elbilar kommer redan nästa år. Batterierna leasar man vid sidan om.


Det är många som ska lansera elbilar de närmaste året: Ford, Chrysler och Toyota har lovat sina första modeller till 2010 eller 2011. Till skaran hör också Nissan, vars dynamiske ledare Carlos Ghosn höjt ribban rejält.

– Bilindustrin har svarat på miljökraven genom att reducera utsläppen med hybrider, rena dieslar och bränsleceller. Men en sänkning med 20 eller 30 procent löser inte miljöproblemen. Det enda alternativet är noll procents utsläpp. Det bästa sättet att hejda utsläpp är att inte skapa några, sa han på bolagsstämman.

Ghosn (uttalas Gonn) har under kort tid blivit känd som företagsdoktor eller mirakelräddare efter att ha fått sörst Michelin på fötter, sedan Renault och det konkursmässiga Nissan. Idag är han vd i bägge företagen Renault och dess delägda dotterbolag Nissan.

Samordningseffekterna bolagen emellan har så smått börjat märkas i ett program där antalet plattformar ska minskas år från år allteftersom allt fler modeller kommer att dela på schassin och komponenter. Men när det gäller elbilar kan man börja från scratch. Och Ghosn börjar med batteridrift:

– Med nollutsläpp menar jag bilar som drivs av bränsleceller eller el. Bränsleceller är lovande på längre sikt, och Nissan fortsätter att investera i vidareutvecklingen av dem. Men att tillverka och distribuera vätgas är mer problematiskt än elektricitet eller batterier. Eftersom batteritekniken kommit längre börjar vi elbilar. Och som vi ser det kan en elbil – batteriet borträknat – tillverkas till samma pris som en bensindriven bil. Därför kommer vi att erbjuda batterier med leasingkontrakt.

Det låter ju också som ett sätt att enkelt kunna vara med om generationsskiften i batteritekniken. Återstår så frågan om en infrastruktur för uppladdning. Nissan–Renault har hittills slutit avtal med elnät i Israel och Danmark. Där ska elbilarna lanseras brett under 2011. Fler länder tillkommer.

Undertiden lanserar Nissan också mer konventionnella elhybrider liknande Chrevrolet Volt och Toyota Prius. Plus den rena dieseln Maxima nästa år. På sikt är målet att sälja en miljon elbilar om året.

Nissan samarbetar sedan två år med NEC om litiumjonbatterier och andra tänkbara tekniker.

Pär Rittsel

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev