Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag25.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Norsk miljöprofil avslöjad

Publicerad: 6 Maj 2010, 10:35

Den norske miljöprofilen Petter Stordalen som äger Choice Hotels Scandinavia har avslöjats med en allvarlig marknadsföringsbluff.


Ämnen i artikeln:

Norge

Petter Stordalen har hållit hög miljöprofil och bland annat sagt att kunder ska behålla kreditkortet för sig själva om restauranger inte erbjuder ekologisk mat. Han äger och leder Choice Hotels Scandinavia som äger hotellkedjorna Comfort, Quality och Clarion.

För två år sedan lanserade Stordalen fullvärdig ekologisk frukost på alla 170 Choice-hotell i Norge. Därmed utlovades ekologiska alternativ för bröd, pålägg, frukostblandingar, dricka och kaffe på frukostbufféerna.

Men när statliga televisionen NRK:s konsumentprogram FBI kom oanmälda till tio slumpmässigt valda choicehotell från norr till söder visade det sig att ingen av hotellen serverade den fullvärdiga ekologiska frukost som utlovats.

Sämst placering fick nyöppnade hotell Folketeatret i Oslo som endast hade fyra ekologiska produkter på frukosten: ägg, mjölk, yoghurt och glass med honung.

När programmet återkom till hotellet för att filma såg det helt annorlunda ut och de ekologiska produkterna var betydligt fler.

Internt har den norska Choice-kedjan en lista på minst 27 ekologiska produkter som ska finnas på samtliga hotell.

– Jag är den första att beklaga, säger Petter Stordalen själv.

– Det är flera saker som går fel här. Det ena är att vi behöver bli bättre på att köpa in och distribuera. Men mest av allt måste vi bli bättre på att märka maten, säger han till NRK.

Pernilla Strid

Ämnen i artikeln:

Norge

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.