Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration
Klimat
Publicerad: 6 Maj 2010, 10:35
Den norske miljöprofilen Petter Stordalen som äger Choice Hotels Scandinavia har avslöjats med en allvarlig marknadsföringsbluff.
Ämnen i artikeln:
NorgePetter Stordalen har hållit hög miljöprofil och bland annat sagt att kunder ska behålla kreditkortet för sig själva om restauranger inte erbjuder ekologisk mat. Han äger och leder Choice Hotels Scandinavia som äger hotellkedjorna Comfort, Quality och Clarion.
För två år sedan lanserade Stordalen fullvärdig ekologisk frukost på alla 170 Choice-hotell i Norge. Därmed utlovades ekologiska alternativ för bröd, pålägg, frukostblandingar, dricka och kaffe på frukostbufféerna.
Men när statliga televisionen NRK:s konsumentprogram FBI kom oanmälda till tio slumpmässigt valda choicehotell från norr till söder visade det sig att ingen av hotellen serverade den fullvärdiga ekologiska frukost som utlovats.
Sämst placering fick nyöppnade hotell Folketeatret i Oslo som endast hade fyra ekologiska produkter på frukosten: ägg, mjölk, yoghurt och glass med honung.
När programmet återkom till hotellet för att filma såg det helt annorlunda ut och de ekologiska produkterna var betydligt fler.
Internt har den norska Choice-kedjan en lista på minst 27 ekologiska produkter som ska finnas på samtliga hotell.
– Jag är den första att beklaga, säger Petter Stordalen själv.
– Det är flera saker som går fel här. Det ena är att vi behöver bli bättre på att köpa in och distribuera. Men mest av allt måste vi bli bättre på att märka maten, säger han till NRK.
Pernilla Strid
Ämnen i artikeln:
Norge