Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag18.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Norsteins mästerverk: ”Igelkotten i dimman”

Publicerad: 9 December 2011, 14:07

Naturen är ett starkt ledmotiv i rysk barnlitteratur och tecknad film. Ingenstans är den vackrare skildrad än i Jurij Norsteins tio minuter långa mästerverk Igelkotten i dimman från 1975.


Det var en ytterst begåvad generation författare och illustratörer som förmedlade sin natursyn till ryska barn under 60- och 70-talen. Medan Sovjetunionen stagnerade förfinade de sitt hantverk och utvecklade genren till stor konst.

Rörelsen pikade med en rad klassiska verk av författare som Eduard Uspenskij och Jurij Koval och animatören Jurij Norstein. För flera av dem och deras kolleger blev barnfilm och barnlitteratur en slags tillflyktsort där de slapp undan konformismen i vuxenlitteraturen.

Eduard Uspenskij har med sitt lilla exotiska pälsdjur Drutten (på ryska Tjeburashka, någon som ”faller klumpigt”) och krokodil Jena nått en bredare svensk publik. Uspenskij hamnade tidigt på kant med censuren och började istället skriva barnsagor med en stor portion humor och rikt persongalleri.

Jurij Koval var ett språkligt geni som inspirerades mycket av folksagor och naturen i norra Ryssland. Han hade en liten stuga utanför Vologda och hittade material till sina berättelser under resor i Uralbergen. I sin sista bok ”Världens lättaste båt” hämtar han scenariot från båtfärder på Moskvafloden.

Jurij Norstein är en tekniskt intresserad konstnär vars intresse för film och animation väcktes av regissören Sergej Eisenstein. 1961 fick han jobb på Sojusmultfilm – vid den tiden världens största producent av animerad film – där han utvecklade en egensinnig stil och berättar teknik.

Med sitt verk ”Igelkotten i dimman” har han för evigt skrivit in sig i barnens värld. Filmen handlar om en liten igelkott som möter en rad faror på väg till sin vän björnen – med sig bär han en burk hallonsylt de ska festa på när de tittar på stjärnorna.

Historien berättas i ett drömlikt tillstånd där djuren – det är alltid djur som har huvudrollen – ställs inför knepiga situationer. Igelkotten jagas av en galen uggla och får hjälp av en grubblande mal. Framme vid stugan möts han av en andfådd björn som oroat sig för både igelkott och syltburk.

Igelkotten i dimman är tillsammans med Norsteins andra stora verk Sagornas saga verk som hyllas av författare och filmskapare världen över och som många gånger toppat listorna över världens bästa tecknade filmer. Inte minst viktig har de varit för japanska konstnärer och tecknare. För några år sedan bjöds Norstein in för att illustrera den japanska folksagan Vinterdagar.

Till populariteten bidrar Norsteins speciella teknik – med teckningar som lagts mellan glasskivor och sedan fotograferas, vilket ger ett speciellt djup och en speciell känsla. Det är som att åskådaren själv kliver runt i den tjocka dimman eller står förundrad vid foten av den jättelika eken.

Erik Klefbom

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.