Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Nu åker syndarna ut

Publicerad: 12 September 2003, 09:28

Bakom kulisserna pågår ett imponerande miljöarbete på många stora företag. I det nya numret av Dagens Miljö tittar vi bland annat närmare på hur Tetra Lavals inköpare av resor och transporter systematiskt påverkar sina leverantörer att förbättra miljöarbetet.


Varje år måste resebyråer, transportföretag och andra leverantörer redovisa vilka förbättringar de har genomfört på miljö-området. Utan miljöarbete, inga affärer. Och det spelar ingen roll om leverantören ifråga är en globalt jätte. Nu åker syndarna ut.

Inköpsgruppen på Tetra Laval gör ett banbrytande arbete med dominoeffekt för hela transport- och rese-branschen. Det intressanta är ”katten på råttan”-effekten. Tetra Laval pressar resebyråerna som i sin tur ställer motsvarande krav på andra branscher som hotell och flyg, varefter dessa ställer miljökrav på fordon, bildäck och så vidare.

Företag som Schenker och Wilson vittnar om att det var Tetra Lavals miljökrav som fick dem att skärpa till sig på allvar. 1991 var det Tetra Laval som fick Bilspedition att inleda ett miljöarbete. I år har Tetra Lavals krav fått Schenker (där gamla Bilspedition ingår) att snabba upp miljöarbetet i flera andra europeiska länder. Och alla är nöjda med resultatet.
Det är mycket imponerande vad denna lilla grupp inköpare kan åstad-komma med uppbackning från ägare och högsta företagsledning. Det är inte svårt att förstå att Tetra Lavals inköpare trivs med sina uppgifter.

Miljöfolk i ledningen
Utan stödet från högsta företagsledningen skulle det förstås aldrig fungera. Sverige har många engagerade miljövänner i företagsledningarna. Leif Johansson, Carl Bennet och Ingvar Kamprad är några av de namn som etsat sig fast. Det är ingen tvekan om att deras strategier för miljö- och sociala frågor har haft stor betydelse för deras företags utveckling. Lysande exempel är Electrolux satsning på miljövänliga vitvaror, som inneburit ökad försäljning och högre lönsamhet, och Ikeas moderna miljötänkande som banat väg för snabb expansion även i dåliga tider.

Karakteristiskt för Leif Johansson & Co är att de inte bara uttrycker sina visioner i vackra ord utan snabbt går från ord till handling. De är starka förebilder för hela näringslivet och inspirerar många kollegor.

Men det finns mycket kvar att göra. Effektiv användning av energi och vatten kommer att stå i fokus över hela världen de närmaste åren. Inom detta område behövs många innovativa lösningar för olika länder och olika miljöer. Således krävs både nya affärsidéer och ny teknik. De företag som tar fram de smartaste lösningarna kommer också att ha de bästa förutsättningarna att växa.

Sverige (som har så många kunniga konsumenter och inköpare) borde visa framfötterna. Här finns en smärre armé av entreprenörer, hungriga på att ta fram lösningar som minskar resursförbrukning och miljöbelastning. Problemet är att riskerna ofta är för stora. Företagen kan göra fantastiska insatser – men bara om politikerna förstår att skapa goda förutsättningar. Kanske borde man börja med att slopa Emas-avgiften, som Bo Lundgren och Alf Svensson föreslår i vår enkät i Dagens Miljö nr 2, 2003?

Valter Bengtsson

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.