Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Nu kommer chipspåsen som är gjord av potatisskal

Publicerad: 20 Oktober 2010, 07:38

I sin strävan efter mer hållbara förpackningar undersöker brittiska Walker om det är möjligt att tillverka chipspåsar av potatisskal.


Ämnen i artikeln:

FörpackningarMiljöteknik

Det Pepsi-ägda företaget har undersökt en rad olika sätt för att ta fram mer miljövänliga förpackningar, och hävdar att man redan har minskat de vanliga chipspåsarnas koldioxidutsläpp med sju procent. Men vad vore lämpligare än att tillverka chipspåsar av stärkelse från potatisskal?
– Vi skulle kunna använda de skal som blir över i produktionen, och som idag går till bland annat djurfoder, och istället göra förpackningar av dem, sade Richard Evans, vd för PepsiCo i Storbritannien, till BBC Radio 4.

Evans hävdar att förpackningar tillverkade av potatisskal kan komma att användas för vissa av Walkers mindre varumärken inom 18 månader.

Enligt Carbon Trust så bidrar en påse ost- och lökchips från Walkers med 80 gram koldioxidutsläpp, och 34 procent av dessa är relaterade till förpackningen.

Pepsis amerikanska dotterbolag Frito-Lay drog nyligen in en 100 procent biologiskt nedbrytbar förpackning, efter att konsumenterna klagat över att den förde oväsen(!). J Scot Heathman, en bloggare med för mycket fritid, uppmätte ljudet från prasslande påsar till 95 decibel, det vill säga lika högt som ljudet från en framrusande tunnelbanevagn.

För bullriga för amerikanska chipsätare…

Men koncernen har alltså inte gett upp sin strävan efter mer miljövänliga förpackningar.
– Vi har flera nya komposterbara förpackningar på gång och ser fram emot att introducera nästa generations förpackningar inom den närmsta framtiden, säger Pepsis företrädare till Reuters.

Tomas Tirén

Ämnen i artikeln:

FörpackningarMiljöteknik

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.