Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Nu kommer de eldrivna långdistansbussarna

Publicerad: 29 Oktober 2018, 12:19

Foto: Flixbus

Elbussar blir allt vanligare inom kollektivtrafiken men hittills har tekniska hinder satt stopp för längre bussresor. Men utvecklingen går framåt och på ett par platser i Europa testar man nu eldrivna långdistansbussar.


Ämnen i artikeln:

Hållbara Transporter

I april i år infördes världens första eldrivna långdistansbuss på en sträcka mellan Paris och Amiens i Frankrike. Nu har bussbolaget Flixbus tagit projektet vidare och infört en e-buss på sträckan mellan Frankfurt och Mannheim i Tyskland. Båda bussarna drivs på grön el från Greenpeace Energy.

Bussarna är tillverkade i Kina, som är det land som ligger längst fram när det kommer till utvecklingen av elfordon. Även om de definieras som långdistansbussar så kan de som mest köra 200 kilometer innan batteriet måste laddas. Men teknikutvecklingen går framåt och på Flixbus hoppas man att det ska bli möjligt att köra längre sträckor i framtiden.

– För oss är det här en stor satsning, en elbuss kostar dubbelt så mycket som en fossildriven buss, men vi ser långsiktigt på det här. Vi tror att hållbarhet är framtiden, säger Jelena Jovanovic, pressansvarig på Flixbus Norden till Aktuell Hållbarhet.

De utmaningar som begränsar eldrivna bussar är både tekniska och infrastrukturella. Idag finns eldrivna kollektiv- och transitbussar som har en batteritid på flera timmar. Men långdistansbussar är tyngre och kör i högre hastigheter och för närvarande ligger batteritiden på cirka tre timmar berättar Jelena Jovanovic.

– Laddningen tar fortfarande ganska lång tid och skulle vi köra längre sträckor så innebär det att resetiden skulle öka väsentligt, dessutom saknas laddningsstationer ute i Europa. De sträckor vi kör nu tar mellan 1,5-2,5 timmar och då kan vi ladda batterierna vid slutstationen. På så sätt påverkas inte resenärerna.
– Ett annat problem är att e-bussarna saknar toalett, något som också har med batteriet att göra. Det gör också att de lämpar sig bäst för resor på max ett par timmar, säger Jelena Jovanovic som hoppas att det snart ska bli möjligt att använda e-bussar på längre sträckor.
–Just nu gör vi satsningar i den takt vi kan. Sedan får vi se hur snabbt den tekniska utvecklingen går och vad som blir möjligt i framtiden.

Lina Rosengren

Ämnen i artikeln:

Hållbara Transporter

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.