Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Nu kommer eko-fartygen

Publicerad: 3 December 2009, 11:09

Japanska skeppsbyggare siktar på massiva sänkningar av CO2-utsläppen. Segel, solceller och fiffigheter som friktionssänkande luftströmmar vid skrovet ska klara de högt uppsatta målen.


Ämnen i artikeln:

HavMiljöteknik

De japanska varven strävar efter sänka de koldioxidustläpp som fraktfartygen orsakar. Maritima transporter står för 90 procent av det internationellt fraktade godset vilket 2007 resulterade i 1,05 miljarder ton utsläppt CO2, motsvarande 3,3 procent av de globala utsläppen, skriver Japan Today.

Nippon Yusen KK är en av skeppsbyggarna som utvecklar nya fartygskoncept. På företagets museum visas nu en modell av Super Eco-Ship 2030 som, om och när det byggs, ska sänka CO2-utsläppen med 69 procent jämfört med ett traditionellt brännoljedrivet fartyg, skriver Japan Today. Konkurrenten Mitsui O.S.K Lines har publicerat en design som ska sänka utsläppen med 50 procent.

För även om utsläppen totalt sett kan anses vara måttliga väntas sjötransporterna öka markant fram till 2050. Ekonomisk expansion i tillväxtregioner som Indien och Kina kan leda till 2,5 gånger så stora utsläpp som i dag, enligt bedömningar.

Super
Eco-Ship 2030 är tänkt att bli ett 352 meter långt fartyg när det byggs till 2030. Det övergripande målet är att bygga fartyg med nollustläpp 2050. För att sänka CO2-utsläppen med 69 procent tänker sig Nippen Yusen åtta segel klädda med solpaneler och bränsleceller för energiframställning. För att inte försvåra lastning och lossning är seglen ihopfällbara. Fartyget är tänkt att bli 20 procent lättare än ett konventionellt fartyg. Andra lösningar för att sänka utsläppen innefattar luftströmmar längs fartygets skrov för att sänka reduktionen mot vattnet.

Mitsuis fartygsdesign innefattar också solpaneler. Företaget lägger också krut på avancerad propellerdesign och målet är att bygga ett fartyg som inte orsakar några utsläpp alls när det färdas i hamnar och när det lägger till.

Jonnie Wistrand

Ämnen i artikeln:

HavMiljöteknik

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.