Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Nu kommer miljömobben som pressar handlarna

Publicerad: 10 December 2009, 07:42

En ny form av konsumentaktivism har fått fäste i Finland. De kallar sig Carrotmob, men i stället för hot använder de morötter för att uppmuntra näringsidkare att bli grönare.


I tyska Bonn kommer kunderna i hundratals. I San Fransisco tiodubblar ett café sin omsättning en vanlig torsdagskväll. Några veckor senare ökar en butik i Helsingfors sin försäljning efter ett löfte om att minska sin energiförbrukning.

Det som vid första anblick ser ut att vara kunder som storhandlar inför helgen är i själva verket en ny form av organiserad konsumentpåverkan. De kallar sig Carrotmob och har sitt ursprung i San Francisco-området i USA. På bara ett och ett halvt år har de gått från att vara en liten grupp medvetna konsumenter till ett globalt nätverk av gröna maffior. Den finska morotsmaffian, Porkkanamafia, firade nyligen ettårsjubileet av sin första framgångsrika mobb i Helsingfors.
– Det är ganska enkelt om man tänker efter. Konsumerar gör vi allihop, men vi organiserar inte hur vi gör det. Det är först när vi börjar samarbeta som vi har makt att påverka, säger Roope Mokka, en av initiativtagarna till Finlands första morotsmaffia.

Filosofin bakom Carrotmob är enkel: I stället för att bojkotta företag för att de inte gör tillräckligt för miljön använder man sin makt som konsument för att belöna dem som är villiga till förändring. Morotsmaffian arrangerar en aktion, plötsligt dyker flera hundra personer upp för att handla eller äta i den butik eller restaurang som har valt att investera i miljöförbättrande åtgärder. Det kan handla om att byta ut butikens belysningssystem mot ett mer energisnålt, täcka över kylar och frysar för att minska energiförbrukningen eller ersätta en vara i sortimentet med ett ekologiskt alternativ.
– Idén med Carrotmob är ett steg bort från de vanliga miljömärkningarna mot en personlig överenskommelse med näringsidkaren. Det är en form av aktivism som uppmuntrar företagen att använda en del av vinsten för att göra något aktivt, säger Roope Mokka.

I slutändan är alla vinnare. Konsumenterna handlar som vanligt, samtidigt som de hjälper sin lokala matbutik att bli grönare. Företagen får möjlighet att öka sin omsättning, göra långsiktiga investeringar och stärka sitt varumärke.

Miljömedveten konsumentpåverkan följer en utveckling som vi har sett under en längre tid menar Michele Micheletti. Hon är professor i statsvetenskap vid Stockholms universitet och forskar i hur konsumenter använder sin köpkraft som politisk handling.
– Det handlar om att vi har blivit mer medvetna, både om miljön och om vår makt som konsumenter, säger Michele Micheletti och nämner miljömärkning av livsmedel som ett exempel på politisk konsumtion.
– Jag kallar det buykott, i stället för att bojkotta en vara väljer man att köpa en annan. Buykotter har historiska rötter, precis som bojkotter, och de har ökat i betydelse under 1990-talet. Samtidigt har antalet bojkotter minskat på senare år. För att samarbeta måste företagen se tillräckligt stora vinster eller andra fördelar, annars fungerar inte den här typen av aktioner.
Politiska åtgärder är inte längre tillräckliga och konsumentens och näringsidkarens ansvar blir allt viktigare. Forskning visar att hur vi konsumerar har stor betydelse för en hållbar utveckling.

Det har Kai Koivunen, säljchef på K-market, en av Finlands största butikskedjor, förstått. När Morotsmaffian nyligen besökte kedjans butik i centrala Helsingfors ökade de sin försäljning, men det handlar inte bara om vinsten säger Kai Koivunen.
– Jag var förvånad över hur många som dök upp. Det här visar att företagets arbete kring miljöfrågor är viktigt för våra kunder. I längden kan en carrotmob förändra deras syn på K-market. Om jag får bestämma blir det fler liknande aktioner framöver.
Svenska livsmedelsföretag har kommit långt i sitt miljöarbete och systemet med miljömärkningar är utbrett jämfört med många andra länder, menar Michele Micheletti.
När kommer vi att få se Carrotmob i Sverige?
– Det beror lite på hur känsliga företagen är för konsumentopinionen. Svenska företag gör mycket själva, många har redan investerat i nya energisystem och energisparande är en del av svenskarnas vardag. Jag kan inte säga om vi kommer att få se organiserade aktioner på samma sätt som i Finland, men det är tydligt att konsumenternas åsikter blir allt viktigare, framför allt när det kommer till frågor som rör miljö och hållbar utveckling, avslutar Michele Micheletti.

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.