Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Nu kommer tidningen Miljökarriär

Publicerad: 28 Januari 2010, 12:40

För att hjälpa studenter att göra ett smart och medvetet val i miljökarriären lanseras nu tidningen MiljöKarriär.


Bakom MiljöKarriär står gänget bakom Miljöaktuellt. I mars är det lansering av det första nummret. Chefredaktör Mikael Salo tycker att behovet av tidningen är stort då det börjat en stor omställning till hållbar utveckling världen över. I alla branscher och sektorer kommer det att finnas ett behov av miljökompetens.
– För att Sverige och det svenska näringslivet i framtiden ska vara konkurrenskraftigt på en internationell marknad måste vi de kommande åren satsa stort på ny kunskap och ny kompetens. Det är en av anledningarna till att vi gör den här satsningen, säger Mikael Salo.

Tidningen riktar sig till personer som ska söka till högskola och universitet den 14 april och befintliga studenter som vill studera och lära sig mer om karriärmöjligheterna inom hållbar utveckling.

Mikael Salo berättar att tidningen i sitt upplägg är väldigt instrumentell, konkret och guidande.
–  Vi har fört en dialog både med lärosäten och med unga och det här är en riktigt spännande och rejält efterfrågad satsning. Vi har också fått bra respons både från annonsörer och aktörer i utbildningsvärlden, säger han.

Tidningen kommer att tryckas i en upplaga på 50 000 exemplar och distribueras till Sveriges samtliga syokonsulter och studiovägledare, men också distribueras till olika arbetsmarknadsdagar runt om i Sverige. Målet är att tidningen ska ges ut två gånger per år. Inför varje högskoleval, vår och höst.
– Vi märker ett tydligt intresse från näringslivet att profilera sig som en ansvarsfull arbetsgivare. Den kommande generationens arbetstagare ser ut att värdera företag som signalerar miljöansvar och socialt engagemang högt. Tidningen Miljökarriär utgör ett unikt sätt att kommunicera riktat med denna unga medvetna generation, säger Ingemar Jansson, affärschef Miljöaktuellt.

Här kan du hitta mer information om Miljökarriär.

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.