Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Nu nobbar storbolagen grön teknik

Publicerad: 10 November 2009, 08:37

Bolagen som omsätter miljarder lägger bara småpengar på miljöteknik, enligt en rapport från Ernst & Young.


Ämnen i artikeln:

AffärerMiljöteknik

Världens största företag investererar inte särskilt mycket i miljöteknik. Det visar en rapport från konsultbolaget Ernst & Young. Av 300 undersökta bolag investerar huvuddelen endast 10 miljoner dollar, motsvarande cirka 70 miljoner kronor, i cleantech.

Mer än en fjärdedel av bolagen räknar dock med att öka sina investeringar över en femårsperiod, enligt Ernst & Young som intervjuat ledarna för bolag med en omsättning på över 1 miljard dollar. Mer än två tredjedelar av bolagen omsätter mer än 5 miljarder dollar, motsvarande drygt 35 miljarder dollar.

Att
storbolagen satsar på cleantech är viktigt. De skapar därigenom förutsättningar för industrin att ta nästa steg i utvecklingen och överbryggar avståndet mellan laboratorierna och marknaden, menar konsultbolaget. Fokus för storföretagen är nu på att kostnadseffektivitet, att hitta nya intäktsvägar och interna mål för uthållighet och mot klimatförändringar.

Två tredjedelar av bolagen uppger att cleantech har blivit en koncernomspännande angelägenhet och 85 procent en markant till måttlig ökning av satsningarna på ansvarstagande för klimatförändringarna jämfört med för två år sedan.
Den ekonomiska nedgången har enligt rapporten haft liten effekt på intresset för cleantech. I flera fall har nedgången istället haft en motsatt verkan. 55 procent av företagen uppger att återhämtningen kommer att snabba upp implementeringen av miljöteknik.

Jonnie Wistrand

Ämnen i artikeln:

AffärerMiljöteknik

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.