Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Nu ska den svenska snilleblixten bekänna färg

Publicerad: 19 oktober 2008, 18:15

Efter tre års utvecklingsarbete är det premiär för den svenska uppfinningen Rayzer, xenon-extraljusen som monteras inuti bilen. Om marknaden gillar idén ligger man bra till, hävdar innovatören.
– Vi är väl skyddade med patent så det blir svårt för någon konkurrent att komma med något liknande, säger civilingenjören och det före detta racingesset Lars Svelander.


Det var en sen vinterkväll i skogen mellan Idre och Sveg som Lars Svelander, civilingenjör och före detta racingproffs, fick sin idé. Från ingenstans dök en hjord renar upp och Svelander lyckades med nöd och näppe undvika en krock.

– Det var då jag började fundera på varför det ska vara så svårt med extraljus, säger han.

– Jag hade en snygg BMW och då tar det emot att sätta dit ett par fula extraljus i den designade fronten. Dessutom går de lätt sönder, blir snabbt smutsiga, är lätta att stjäla och lyser oftast upp vägbanan alldeles framför bilen för starkt. När jag kom hem satte jag mig ner med ett A4-papper och skissade på det hur jag tyckte att det borde fungera. Det var grunden till Rayzer.

Som många andra bra idéer är konceptet bakom Rayzer slående enkelt. I ett kompakt skal som monteras i det trånga utrymmet mellan vindruta och backspegeln ryms xenonljus som lyser upp främst områdena vid sidan om vägen. Rayzer kan monteras själv av den som är lite händig. Om man vill kan man flytta ljusen mellan olika bilar.

– Jag tog kontakt med Almi, som hjälpte mig med en undersökning av hur marknaden och patentläget såg ut. Det visade sig att det inte fanns någon liknande produkt och att jag kunde ta ganska omfattande patent, både på tekniken, fästanordningen och placeringen på vindrutan.

Lars Svelander trodde att det skulle gå snabbt att konstruera Rayzer, men det tog alltså lite över tre år.

– Nu har jag förstått att det är ganska kort tid ändå jämfört med många andra uppfinningar. Det som gjorde att det tog så pass lång tid är att vi inte kunnat använda några standardkomponenter alls. Allt har utvecklats från grunden. Utrymmet där extraljusen sitter är så trångt, det fanns inga färdiga komponenter som var anpassade för det.

När produktionen nu äntligen startat sker det i Taiwan trots att bara 5.000 ljus tillverkas i år.

– Nu skulle vi klara oss med mer lokal produktion, men när vi växer på andra marknader och börjar tillverka riktigt många enheter måste vi vara Asien. Det är bara där det klarar så stora produktioner det till ett bra pris.

Elektroniken kommer från Sverige, reflektorerna från Taiwan. De 5.000 exemplaren är redan sålda till en skandinavisk distributör. Nästa år planerar man för 50.000 enheter, och då kommer även en mer exklusiv modell för premiumbilar.

– Det verkar gå väldigt bra, idén håller precis som vi hade hoppats. Rayzer finns till exempel redan som tillval i både Volvos och VAG:s kataloger. Det finns intresse från många andra också.

Nästa år blir spännande för Lars Svelander och hans medarbetare i Sundsvall. Förutom att produktionen startar på allvar drar också de egna säljbolagen i Australien och USA igång på allvar. Dessutom är det premiär för en Rayzermodell för tung trafik också.

– Just nu känns det väldigt roligt och spännande. Vi har byggt både strukturen på företaget och produktionen för att försäljningen ska kunna växa kraftigt.

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.