Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Nu ska flyget sänka utsläppen – men den globala dealen får kritik

Publicerad: 11 Februari 2016, 05:00

Foto: Wikimedia Commons, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sas_md-81_se-dmb_staralliance_arp.jpg

FN:s flygsamarbete ICAO enades efter sex års förhandlingar om standarder för att få ner flygets utsläpp. Men nu höjs kritiska röster.


Den här artikeln publicerades i omvärldsbevakningen Miljöaktuellt Idag den 10 februari.

Under måndagskvällen enades ett förberedande organ i FN:s flygsamarbete ICAO efter sex års förhandlingar om att introducera utsläppsminskningsstandarder för flyg. Överenskommelsen välkomnas av industrin, men kraven anses för svaga av miljöorganisationer. Hur stora utsläppsminskningarna uppskattas bli av de nya standarderna, som kan införas stegvis för olika typer av nya och äldre flygplan från år 2020 till 2028, varierar mellan parterna.
Enligt miljöorganisationen ICCT:s ordförande Drew Kodjak kommer de ”endast kräva omkring fyra procents utsläppsminskning över tolv år, när utvecklingen på marknaden redan förutspår en effektivisering på mer än 10 procent under samma period”. Den civila flygflottan, vars produktion kontrolleras till nära 90 procent av de två producenterna Airbus och Boeing, förväntas växa från dagens 22 000 flyg till omkring 40 000 år 2030. Producenterna har enligt miljöorganisationen T&E lobbat hårt i förhandlingarna för att förhala processen, och den europeiska delegationen i förhandlingarna utmålas också som en bromskloss. T&E ställer nu förhoppningarna till den marknadsbaserade mekanism som FN:s flygorgan ska ta fram innan sitt årsmöte i september, då standarden också ska godkännas formellt. Pressen ökar nu på FN:s sjöfartsorgan IMO, som också stod utanför utsläppsminskningsreglering i klimatöverenskommelsen i Paris. EU:s transportkommissionär mötte bland annat IMO:s nya ledare Kitack Lim under gårdagen.

Läs ICAO:s pressmeddelande här.

Läs T&E:s reaktion här.

info@jacobhederos.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.