Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Nu ska KTH finjustera trängselavgiferna

Publicerad: 26 Oktober 2009, 09:36

KTH har fått pengar för att se hur systemet med trängselskatter kan förbättras.


Ämnen i artikeln:

TrängselskattMotorForskningKth

Enligt KTH slår trängselskatten hårt mot vissa befolkningsgrupper som är beroende av bilen. Dessutom menar man att trängselskatten inte är optimal ur effektivitetssynpunkt. Nu har man fått närmare en miljon kronor till ett projekt som går ut på att forska kring trängselsaktten i Stockholm. Pengarna kommer från Vinnova och Vägverket.

I projektet
ska man bland annat titta på hur avgiftssystemet skulle kunna utformas annorlunda i syfte att bli både rättvisare och mer effektivt. Resultatet från projektet ska kunna användas som  beslutsunderlag om regeringen gör om avgiftssystemet.
– Jag kommer att analysera systemet för trängselskatt, och bland annat se om en annan utformning kan ha samma positiva trafikeffekter men inte slå lika hårt mot de utsatta grupper som inte påverkar trängseln nämnvärt, säger Ida Kristoffersson, doktorand vid institutionen för transport och ekonomi vid KTH och som jobbar med projektet.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.