Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Nu vill SKF och Chalmers göra världen hållbar

Publicerad: 26 Mars 2012, 10:54

Industriföretaget SKF och Chalmers startar ett gemensamt forskningscenter kring hållbarhet.


Ämnen i artikeln:

ChalmersForskning

Nu inleder SKF och Chalmers ett tätare samarbete kring hållbarhetsforskning. Fyra nya forskningsprojekt har startats och det handlar om att lösa konkreta industriproblem. Det gemensamma SKF-Chalmers University Technology Centre for Sustainability invigs imorgon, tisdag den 27 mars. De första resultaten av forskningen lovar man släppa redan hösten 2013.

Några av frågorna som forskarna i det nya centret kommer att arbeta med är hur man kan återvinna gamla lager på hållbaraste sätt? Hur ett stort industriföretag kana stötta innovativt småföretag i fattiga områden? Hur industrin kan arbeta mer med förnybar energiproduktion? Och inte minst – hur man får får en hel värdekedja kring ett företag att genomsyras av livscykelanalys?

SKF och Chalmers meddelar idag i ett pressmeddelande att samarbetet sträcker sig minst fem år framåt och syftet är inget mindre än att leverera banbrytande forskning

Centrumet
är placerat på Chalmers vid Avdelningen för miljösystemanalys på Institutionen för energi och miljö.
– Miljö- och hållbarhetfrågorna är utmanande, och kräver att forskare och praktiker arbetar tillsammans i former där vi lär av varandra. Då kan forskningen vara direkt nyttig för SKF, samtidigt som den ger mer generell kunskap som andra forskare kan bygga vidare på, och som andra företag kan dra nytta av. Samarbetet inom centrumet gynnar den här sortens arbetsformer tack vare SKF:s stora engagemang, säger Ann-Marie Tillman som är forskningsledare på centret.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

ChalmersForskning

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.