Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Nu vill svenskar betala mer för klimatengagemang

Publicerad: 6 November 2009, 08:10

Framtiden är ljus för företag som arbetar för att begränsa klimatförändringar. Allt fler vill betala extra för deras varor och tjänster.


69 procent av svenskarna vill köpa varor och tjänster från företag som arbetar för att begränsa klimatförändringen. Det är en ökning från 62 procent för ett år sedan, enligt en attitydmätning från Naturvårdsverket.
– Svenskarna är beredda att stödja de företag som tar täten i klimatarbetet, kommenterar Maria Ågren i ett pressmeddelande.

Andelen som kan tänka sig att betala 5 procent mer för sådana varor och tjänster har ökat från 76 till 81 procent under samma tid, enligt myndigheten. Störst är viljan att betala extra hos kvinnor. 86 procent svarar ”ja, absolut” eller ”ja, troligen” på frågan om de kan tänka sig att betala extra. Bland männen är siffran 78 procent där 31 procent svarar ”ja, absolut” och 47 procent svarar ”ja, trogligen”. Lägst vilja att betala extra hittade Naturvårdsverket bland män över 65 år.

Trots resultatet är företagen dåliga på att berätta om sina klimatansträngningar i sin marknadsföring. Det hävdar 70 procent av de tillfrågade i undersökningen. 90 procent av de tillfrågade anser att det vore bra om det fanns en miljömärkning som talar om vilka varor och tjänster som är producerade med låga utsläpp av växthusgaser.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.