Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Nummer 2/2003

Publicerad: 15 September 2003, 05:38

Nyheter Riskabla vattenprojekt Näringslivet backar från vatten- och miljöprojekt i tredje världen. ”Riskerna är horribla”, säger Anders Rosén, vd för Scanvironment. Miljöenkäten Tre av tio betalar extra för miljö 30 procent av Sveriges storföretag är…


Nyheter
Riskabla vattenprojekt
Näringslivet backar från vatten- och miljöprojekt i tredje världen. ”Riskerna är horribla”, säger Anders Rosén, vd för Scanvironment.

Miljöenkäten
Tre av tio betalar extra för miljö
30 procent av Sveriges storföretag är beredda att betala extra för miljövänliga produkter och tjänster. Det visar Dagens Miljös enkät bland miljöcheferna på landets 100 största företag. Miljöcertifiering är däremot inget måste för att sälja till storföretagen. Fyra av tio handlar även av icke certifierade leverantörer.

Tema
Kundkrav får fart på certifieringen
Miljöcertifiering är det absolut starkaste miljöargumentet i företags marknadsföring. "Vi hade inte överlevt utan en certifiering", berättar en företagare i vårt tema.

Juridik
Farliga tillstånd
Riskerna för svenska företag har drastiskt ökat efter nya miljödomar. Stora Enso och Akzo Nobel fick oväntade krav när de sökte tillstånd för sin fabriker.

Guide
Certifiera – och sälj mer!
Miljöcertifiering är utan konkurrens det starkaste miljö-argumentet i företagets marknadsföring. Med en certi-fi-ering blir det helt enkelt lättare att sälja! I Dagens Miljös guide om miljöcertifiering får du svar på vad det innebär konkret, hur man gör och vad det kostar.

Politikerenkät
De vill stoppa Emas-avgiften
Ska företag som är duktiga på miljöområdet straffas eller uppmuntras? I Dagens Miljös politikerenkät visar det sig att både Alf Svensson (kd) och Bo Lundgren (m) vill slopa Emas-avgiften.

Analys
Ut med miljöbovarna
Inget miljöarbete – inga affärer. Tetra Lavals Ralph Höglund går i bräschen när det gäller att ständigt skärpa miljökraven i upphandling av resor och transporter.

Vd-intervju
"Kolkraft min bästa affär"
Svenskägda kolkraftverk i Tyskland och Polen spyr ut miljontals ton koldioxid. Vattenfall har redan satsat astronomiska belopp på att minska utsläppen. Nu väntar strikta regler för utsläpp och handel med utsläppsrätter. Vattenfalls vd Lars G Josefsson tycker ändå att kolkraften är en lyckad affär.

Kaffekungens goda samvete
Att ta ansvar för hundratusentals fattiga kaffeodlare är en svår uppgift för Anders Löfberg, styrelseordförande för Löfbergs Lila. Han drog igång miljöarbetet på 80-talet och fokuserar nu på att förbättra odlarnas levnadsvillkor.

Förnyaren
Miljöprofil säljer
En mycket tydlig miljöprofil har banat väg för stora säljframgångar för möbelföretaget Norrgavel.

Noterat
Anders Igel rädd om havet
Koncernchefen på Telia Sonera är en av de tunga näringslivsprofiler som ska hjälpa Världsnaturfonden att rädda Östersjön.

Mikael Nyberg

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.