Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Klimat

Ny batteriteknik ska underlätta energilagring från sol och vind

Publicerad: 30 September 2019, 08:00

Niklas Lindahl (t v) och Patrik Johansson är några av forskarna bakom det nya batteriet.

Lägre miljöbelastning och lägre materialkostnad. Det hoppas forskare vid Chalmers tekniska högskola kunna åstadkomma med ett nytt slags batteri för storskalig energilagring.


En ny sorts batteri har en pluspol av aluminium och en minuspol av ett organiskt nanomaterial, som byggts upp av den kolbaserade molekylen antrakinon. Att konceptet fungerar framgår av en artikel som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Energy Storage Materials.
”Vår batteriteknologi ger dubbelt så hög energitäthet jämfört med de aluminiumbatterier som är ´state of the art´ i dag. Dessutom är materialkostnaden betydligt lägre, liksom miljöbelastningen som vi ser den i dag. Detta öppnar för storskaliga användningsområden som solcellsparker och lagring av vindkraft”, säger Patrik Johansson, professor vid institutionen för fysik på Chalmers, i en kommentar.

Batteriet har tagits fram av forskare på Chalmers tekniska högskola i Göteborg tillsammans med kollegor vid National Institute of Chemistry i Sloveniens huvudstad Ljubljana. Enligt dem har aluminiumbatterier fördelar framför litium både teoretiskt och praktiskt. Teoretiskt för att varje jon, alltså laddad atom, kan ha tre plusladdningar istället för en. Praktiskt för att råvarukostnaderna och miljöbelastningen förväntas bli lägre då det redan finns en fungerande industri för tillverkning och återvinning.

Aluminiumbatterier är relativt nya inom forskningsvärlden, men hittills har man använt grafit i minuspolen, vilket enligt forskarna har ett för lågt energiinnehåll och för låg prestanda för att användas för storskalig energilagring. Nu vill forskarna även byta ut elektrolyten, alltså vätskan mellan polerna.
”Nu fortsätter arbetet med att hitta en ännu bättre elektrolyt, eftersom den nuvarande innehåller klor. Det vill vi komma bort ifrån”, säger chalmersforskaren Niklas Lindahl, som studerat de interna mekanismer som styr energilagringen, i en kommentar.

Det återstår även arbete med att göra det nya batteriet energitätare. I dagsläget är det knappt hälften så energitätt som litiumjonbatterier.

Pernilla Strid

pernilla.strid@aktuellhallbarhet.se


Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.