Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag21.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Ny bilförsäkring lovar 17 procent lägre utsläpp

Publicerad: 2 Mars 2017, 14:38

I dag lanseras en ny typ av bilförsäkring där premien beräknas helt utifrån förarens sätt att köra. Den som kör säkert och energieffektivt får lägre premie, samtidigt som koldioxidutsläppen minskar.


Ämnen i artikeln:

VäxthuseffektenHållbara AffärerKlimatförändringarHållbara Transporter

I dag lanseras en ny typ av bilförsäkring där premien beräknas helt utifrån förarens sätt att köra och körsträcka, istället för traditionella faktorer som ålder och hur länge man haft körkort. Med hjälp av en digital tekniklösning från företaget Greater Than och Moderna försäkringar analyseras förarens körning utifrån ett säkerhetsperspektiv, men också ett miljöperspektiv. Kunden får information direkt i mobilen om vad varje enskild resa kostar i försäkringspremie.
– Idén till den här lösningen fick vi när vi tittade på energieffektiv körning och insåg att det var tätt sammankopplat med säker körning, säger Liselott Johansson, vd för Greater Than till Aktuell Hållbarhet.

Tillsammans med Energimyndigheten och WWF har Greater Than gjort beräkningar på vad deras bilförsäkring skulle kunna innebära för minskningen av CO2 från biltrafiken.
– Vi kom fram till att utsläppen skulle minska med 100 miljoner ton CO2 för målgruppen, alltså de som kör en bil som är yngre än 2001, globalt, säger Liselott Johansson som menar att försäkringen påverkar utsläppen på två olika sätt.
– Det ena är att när du har en bilförsäkring där du bara betalar för den sträcker du kör så får du ett incitament för att låta bilen stå hemma. Du sparar pengar och det hoppas vi leder till att folk kör mindre. Sedan visar våra undersökningar också att de som har vår försäkring har 17 procent mindre utsläpp eftersom de anpassar körningen för att få en billigare premie.

Lina Rosengren

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.