Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Ny bok: Tio steg mot hållbart ansvar

Publicerad: 25 Oktober 2011, 07:50

Världens största standard, Iso 26000, ska hjälpa alla typer av företag att integrera hållbarhet i verksamheten, men där standarden främst beskriver vad som ska göras vill Daniel Steinholtz med sin nya bok ”Hållbart ansvarstagande” visa hur.


I början av december förra året lanserades iso 26000, en internationellt accepterad standard som ser på hållbarhetsperspektivet utifrån både det sociala, det miljömässiga, och det ekonomiska ansvaret.
− Äntligen har vi fått en global standard som rör ansvarstagande ur ett bredare perspektiv än bara miljö, säger Daniel Steinholtz till Miljöaktuellt.

Han är rådgivare i csr-frågor, sitter med i den svenska expertgrupp som varit med om att ta fram standarden och är nu aktuell med sin bok Hållbart ansvarstagande, en guide till iso 26000 (Sis förlag).
− Sådana här iso-dokument kan som bekant vara rätt tråkiga att ta sig igenom. Det är lite lagtext över det hela, en massa pärmar, sidor och paragrafer. Boken ska därför ses som just en guide. Här finns bakgrundsinformation och lite diskussion runtomkring det hela, argument om varför det här arbetet är så otroligt viktigt, ja nödvändigt, att engagera sig i. Målsättningen har varit att förklara processen på ett sätt som utgår från hur företag och organisationer vanligtvis brukar arbeta.

Syftet med boken är enligt Daniel Steinholtz framför allt att stödja och hjälpa dem som nu funderar på att börja arbeta mer aktivt med ansvarsfrågor. De stora företagen – han nämner H&M, Ericson, Volvo och SKF – har kommit så pass långt på det här området att iso 26000 förmodligen inte innebär särskilt många nyheter för dem. Den stora nyttan kommer med all sannolikhet bli för de små och medelstora företagen.
− Tanken med standarden är att så många som möjligt – oavsett bransch, oavsett storlek, oavsett var man finns i världen – ska kunna börja jobba direkt med riktlinjerna. En skillnad mot många andra standarder är därför att detta är en guidande standard, det går alltså inte att bli certifierad i dagsläget.

Iso 26000 innehåller sju grundläggande principer för ansvarstagande samt olika specifika ansvarsområden som anses relevanta. Det som gör det hela så starkt enligt Daniel Steinholtz är att närmare hundra länder varit delaktiga i processen, rika som fattiga, tillsammans med en väldigt bred intressentrepresentation. Det gör iso 26000 till världens största standard.
− Helt plötsligt har vi fått ett verktyg som gör det möjligt att prata samhällsansvar på en global nivå. Det är rätt häftigt. De låsningar som finns i till exempel klimatförhandlingarna mellan nord och syd har man glädjande nog lyckats undvika här.

Hur ligger då de svenska företagen till när det kommer till socialt ansvarstagande?
Ganska bra menar Steinholtz, men fortfarande görs det många misstag.
− Det vanligaste felet bland svenska företag är att man kastar sig in i det här oplanerat och utan en strategi. Man har kanske ett stort hjärta och vill mycket och tycker att det här måste vi göra, men sedan missar man hela affärsperspektivet, själva nyttan. Därav kopplingen till bokens rubrik, hållbart ansvarstagande, för det är ju inga problem att kortsiktigt göra någonting bra och visa att man tar ansvar. Den stora frågan är hur man ska göra för att ansvarstagandet ska bli just hållbart och långsiktigt, något som inte bara kostar för företaget utan även skapar värde.

Som hjälp kan man använda den tiostegsprocess som presenteras i boken. Medan iso 26000 främst beskriver vad som ska göras går Steinholtz in på hur det ska göras och vad som krävs i de olika stegen, från de första inledande diskussionerna till det att arbetet kan integreras i den normala verksamheten.
− I slutändan är förstås målet att ansvarstagande ska ses som business as usual.

Anders Hellberg

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.