Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Ny CSR-chef: ”Schyssthet kostar – och i den marginalen tjänar företag stora pengar”

Publicerad: 23 November 2010, 09:35

Som nytillträdd CSR-chef på exportfenomenet Nudie Jeans vill hon säkerställa ett transparent och hållbart företag – ”från bomullsfält till kundtjänst”. Samtidigt vill hon fortsätta göra textilbranschen mer ansvarstagande.


Vägen till jobbet som CSR-chef på klädmärket och exportfenomenet Nudie Jeans var långt ifrån spikrak. Men för Karin Stenmar har intresset för ansvarsfullt företagande och textil ändå gått hand i hand under snart tio år.
– Man kan säga att det är kombinationen av min frustration över orättvisor och en rad praktiska tillfälligheter som gör att jag sitter här idag, säger hon.

Karin Stenmar har sitt kontor på jeansbutiken. Foto: Jon Röhne

Sedan ett par veckor är Karin Stenmar Nudie Jeans CSR-chef och vi träffar henne på företagets jeansbutik vid Nytorget i Stockholm. Där har hon ett kontor som hon använder då hon inte är i Göteborg på huvudkontoret dit hon pendlar två dagar i veckan.

Närmast kommer Karin Stenmar från Dem Collective, ett textilföretag som Karin startade tillsammans med Annika Axelsson och vars affärsidé var att skapa hållbar, etisk och rättvis textilproduktion i Asien.
– Det började då jag gick en projektledarutbildning för snart tio år sedan samtidigt som jag drev olika klubbar i Göteborgs klubbvärld. Jag skulle köpa in t-shirtar till en klubb och blev erbjuden att köpa tröjor från Bangladesh för nio kronor styck. Det fick mig att börja fundera på vad det var jag inte betalade för då tröjorna var så billiga.

Funderingarna ledde först till det ena, sedan till det andra och så småningom hade Karin och Annika startat Dem Collective, med rättvis trikåtillverkning på Sri Lanka och tillhörande distribution. Priset på deras t-shirtar var 99 kronor.
– Dem Collective handlar om att informera och att lyfta upp ansvarsfrågan i textilbranschen.

Karin Stenmar menar att det länge rått ett slags moment 22 i textilbranschen.
– Konsumenterna tycker inte att näringslivet tar ett etiskt och miljömässigt ansvar. Samtidigt tycker näringslivet inte att konsumenterna köper, eller vill betala för, etiska och miljövänliga produkter och tjänster. Och visst är det så det är – schyssthet kostar pengar. Och det är i dessa marginaler som företagen tjänar stora pengar, konstaterar hon.

Samtidigt menar Karin Stenmar att det just nu händer otroligt mycket. Kunskapen växer ständigt och idag finns de här frågorna hos gemene man – samtidigt som de finns högt upp på agendan för alla Sveriges modeföretag. ¨

Efter åtta år med Dem Collective valde Karin Stenmar till sist att gå vidare. Erbjudandet från Nudie Jeans kom lägligt och Karin säger att hon verkligen uppskattar Nudies syn på hållbarhet och ansvar.
– Nudie har ju funnits i snart 10 år. Jag tycker att det är tydligt att man hela tiden haft en ansvarskänsla, inte minst för att man har närhet till produktionen som en grundidé.

Karin Stenmar berättar att hon visserligen tycker att man ska handla med hela världen, förutsatt att det görs schysst. Samtidigt finns definitivt etiska fördelar med att, som Nudie Jeans, ha all sin produktion i Europa – främst i Italien. Då får man hög kontroll, både över kvalitet och på etiska frågor som miljöpåverkan och anställningsförhållanden.
– Jag tror att det viktigaste är att man arbetar långsiktigt med sin produktion och sina leverantörer. Naomi Klein skriver ju om ”Svalföretag” som hela tiden flyttar runt produktionen dit det är billigast, som lågpriskedjorna gör. Jag tror inte att det är en lyckad strategi om man vill vara hållbar eller rättvis. Ska man kunna ta ansvar måste man nämligen ha stenkoll – och då gäller det att samarbeta med alla leverantörer långsiktigt.

En spännande och rolig utmaning. Så beskriver Karin Stenmar sitt nya jobb som CSR-chef. För att hålla sig med en CSR-chef är Nudie ett relativt litet företag, med bara 30 anställda. Samtidigt är verksamheten minst sagt global med försäljning 15 länder. För tillfället arbetar Karin Stenmar med en mer utförlig plan för hur hon ska driva företagets CSR-arbete. Men redan nu har hon en klar vision som går ut på ett transparent och hållbart Nudie – ”från bomullsfält till kundtjänst”, som Karin Stenmar själv uttrycker det.

En annan
del av visionen är att Nudie ska kunna hjälpa kunderna att vara hållbara. Karin ser också fram mot mer typiska CSR-uppgifter som ett nära samarbete med produktionschefen och att vara på plats vid produktionen i Italien. Där ska hon arbeta med utbildning och information till allt från säljare till fabriksägare.
– Mitt arbete handlar mycket om att integrera etik och miljö – och att se möjligheter och risker. Det som är extra roligt med jobbet just på Nudie är att ledningen är så engagerad.

Karin Stenmar säger också att hon i hela sitt vuxna liv, ända sedan hon började driva klubbar i Göteborg, arbetat med idéburet arbete.
– Att få jobba med det man brinner för är verkligen en ynnest.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.