Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Ny miljömärkning ska rädda webben från Flash

Publicerad: 1 april 2010, 03:45

Flashanimationernas dagar kan vara räknade i och med den nya TCO-certifieringen där webbplatser rankas efter hur mycket energi innehållet drar.


Den nya TCO-certifieringen, TCO Certified Web 1.0, är ett försök att begränsa den energi som datorer drar från elnätet och den mängd värme de alstrar, som måste kylas bort med hjälp av mera energi.

Av ett förhandsexemplar som IDG fått ta del av visar det sig att webbplatsernas innehåll kommer att poängsättas så att text får noll poäng, jpg-bilder ett, Flashanimationer 10 och video 50. Varje objekts poäng multipliceras därefter med en koefficcient beroende på hur mycket plats den tar på sidan. När man lagt ihop resultatet verifierar man med TCO Developments riktvärdeslista, där allt under 5 poäng klassas som ”bra”, medan allt över 15 blir ”mindre bra”. Värden uppåt 100 benämns som ”mindre lämplig sidkonstruktion”.

– Vi tror att den nya normen kommer att bli en succé, inte bara för sitt ursprungssyfte. Vi vet också genom studier att många irriterar sig på Flashanimationer. Forskningen började egentligen efter klagomål på huvudvärk och irriterad personal vid tvingande bruk av vissa webbplatser, säger Sören Enholm, vd på TCO Development.

Undersökningar har visat att en statisk webbsida bara drar maximalt 2% CPU-last. Med ett par Flashanimationer är man uppe i 25-40% belastning. En Youtube-film (som är Flash) drar ungefär lika mycket belastning. Med tre videosnuttar igång är belastningen uppe över 80%. Det drar mera elenergi, åstadkommer onödig värme och förbrukar bandbredd på internetanslutningen. Kontorsprogram, som är inaktiva under surfandet, drar inte någon CPU-last alls.

Sören Enholm är vd på TCO Development som ligger bakom den kända TCO-certifieringen.

– Vi beräknar att företag kan spara stora pengar på att bara använda sig av webbsidor med låga rankningstal, både vad gäller energi- och produktivitetsvinster. En försiktig bedömning ger vid handen att det kan röra sig om flera hundra megawattimmar per år.

Vad kan det här få för följder på marknaden?
– Webbyråer som får dåliga miljövärden på sina produkter kommer att ligga sämre till vid upphandlingar, eftersom det gröna argumentet kommer att väga allt tyngre i framtiden. Det finns bland annat ett stort tryck på företagen att hålla koll på sin klimatpåverkan.

Den slutliga certifieringen publiceras nästa vecka, och redan nu har man planer för nästa version.

– I TCO Certified Web 2.0 har vi funderingar på att förfina rankningstalen enligt en innehållskala, som till exempel politik, bilar, raketer, naken hudfärg, vuxeninnehåll etc, men jag vill slå fast att det ännu så länge bara är ett initialt forskningsprojekt, avslutar Sören.

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.