Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag03.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Ny rapport: ”Varannan svensk litar inte på företags klimatinformation”

Publicerad: 3 Juli 2012, 04:17

– Hemläxa för företagen, säger Nina Ekelund på Hagainitiativet och berättar att undersökningen också visar att Miljöpartiets väljare tror mest på konsumenternas pådrivande roll i klimatfrågan, centerpartisterna minst.


Företagsnätverket Hagainitiativet har återigen med hjälp av SIFO genomfört sin klimatförtroendebarometer som mäter hur svenska folkets syn på företags klimatinformation och deras trovärdighet. Drygt 1000 personer har svarat på frågorna i juni 2012.

Följande slutsatser finns att läsa i den purfärska rapporten:

• 56 % lägger märke till om företag beskriver sina produkter eller tjänsters klimatpåverkan.Skillnaden mellan kvinnor och män är hela tio procentenheter; kvinnor lägger i betydligt högre utsträckning märke till om företag beskriver sina produkter eller tjänsters klimatpåverkan. Därtill lägger fler yngre än äldre märke till företags klímatkommunikation. Situationen inte ändrats påtagligt jämfört med ett år tidigare.

• 47 % litar inte på företags klimatinformation. Det är fler än andelen som litar på företags klimatinformation (42%). Äldre personer är mer skeptiska än yngre, och misstroendet har ökat med två procentenheter på ett år.

• Näringslivet får lägst betyg när allmänheten anger hur pådrivande de anser olika aktörer är för att minska klimatpåverkan. Media får högst betyg, medan regeringen, EU och konsumenter alla får ungefär samma betyg. Ingen aktör når upp till ”ganska pådrivande” i genomsnittligt omdöme.

Vad betyder detta resultat då?
– Detta betyder att varannan svensk inte litar på näringslivets klimatinformation betyder hemläxa. Det handlar om att sätta upp konkreta mål, visa att man agerar inte "greenwashar", och vara oerhört transparent med vad man har gjort och hur man gjort, säger l Nina Ekelund på Hagainitiativet. Nina ser ocksundersökningen kan som det finns politiska skillnader i hur man ser konsumenternas roll som pådrivande för att minska klimatpåverkan.
– Miljöpartiets väljare tror mest på konsumenternas pådrivande roll i klimatfrågan, centerpartisterna minst. Annars är de partivisa skillnaderna rätt små, medan kvinnor är klart mer skeptiska till företagen än män och att man blir mer och mer skeptisk ju äldre man är.

I ett pressmeddelande uttalade sig en av nätverkets vd:ar:
– Vi måste vara självkritiska då alltför många inte litar på vad vi säger. Vi måste bli bättre på att kommunicera våra åtgärder som leder till minskad klimatpåverkan. Här finns en klar förbättringspotential, säger Johan Skoglund, vd på JM, ett av företagen i Hagainitiativet där alla medlemmar åtagit sig att minska sin klimatpåverkan med minst 40 % till år 2020.

Mikael Salo

mikael.salo@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.