Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Ny studie: ”Flygbolagen säger inte hela sanningen”

Publicerad: 5 April 2012, 07:55

Alla flygresor påverkar inte klimatet lika mycket. Skillnaden mellan två affärsresor till New York kan vara över 50 procent, visar en ny studie från U&W.


Miljökonsultföretaget U&W (You & We) har beräknat klimatpåverkan från tolv europeiska flygbolag och hittat stora skillnader. En affärsresa med enkelbiljett till London ger till exempel utsläpp på 168 eller 312 kilo koldioxidekvivalenter beroende på vilket flygbolag du frågar.

– Det spelar stor roll vilket bolag man väljer till affärsmötet i Köpenhamn eller New York. Det handlar bland annat om fyllnadsgraden och vilken typ av flygplan som används, säger Anna Larsson på U&W.

U&W har hämtat information
om flygplansmodeller och motorer från flygbolagen och uppgifter om bränsleförbrukning från International civil aviation organization (ICAO), där det även finns uppgifter om fyllnadsgraden på resorna, det vill säga antalet passagerare och lediga stolar.

Enligt U&W är det konstigt att klimatredovisningen i flygbranschen inte har blivit mera stringent. Utsläppen från till exempel bilbranschen har ett helt annat underlag. Här finns en eftersläpning som flygbolagen själva borde ha ett intresse av att ändra på, menar Anna Larsson och hennes kollega Göran Wiklund.

– Flygbolagen kanske inte har lurat resenärerna, men de har heller inte sagt hela sanningen. De siffror som redovisas ligger i deras eget intresse. Men jag tror att de är rädda för att jämföras med de lägre utsläppen från tåg, speciellt på kortare sträckor, säger Göran Wiklund.

En sådan undanmanöver är att inte räkna på koldioxidens dubbla eller tredubbla effekt på hög höjd. Medan forskarna är överens om att sådana utsläpp har större klimateffekt än vid marknivå väljer flygbolagen att inte ta med det alls på grund av osäkerheter om exakt hur stor denna faktor är.

Många tjänsteföretag använder klimatkompensationstjänster som My climate eller Atmosfair. Andra försöker att göra egna beräkningar baserade på globala genomsnitt för fyllnadsgrad, bränsleförbrukning och andelen gods. Det medför enligt U&W att man riskerar att få en osäkerhet i beräkningarna.

– Branschen har mycket
att vinna på en enhetlig standard för klimatredovisning. Problemet är att flygbolagen är de enda aktörerna som har de rätta uppgifterna, men de är inte så villiga att dela med sig av dem på grund av konkurrensskäl, säger Anna Larsson.

Sas har enligt koncernens miljöchef Lars Andersen Resare jobbat hårt på att få fram exakta uppgifter om affärsresornas utsläpp och klimatpåverkan till sin redovisning.

– Ett flertal flygbolag, däribland lågprisbolagen, använder statistik som inte är så specifik och det kan ge skillnader som inte återspeglar det faktiska läget. SAS har data som är mera relevant att använda och det vore synd om det inte skulle löna sig för oss, säger Lars Andersen Resare.

Enligt honom skulle det vara mycket bättre om alla bolag jobbade med precisa uppgifter om bränsleförbrukning och fyllnadsgrad i stället för ett snitt av olika flygningar och destinationer. I längden är det inte hållbart att redovisa schablon på schablon på schablon.

Han får medhåll av Kati Ihamäki, vice hållbar utveckling på Finnair, som också har gått över till egna och mer exakta uppgifter.
– Det är absolut nödvändigt att harmonisera metoderna mellan bolagen. Den bästa lösningen vore om en tredje part med tillgång till faktiska utsläppssiffror kunde uppdatera tjänsten. Sedan kunde man inkludera detta i en bokningstjänst tillsammans med pris och tidpunkt, säger Kati Ihamäki.

Erik Klefbom

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.