Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Ny studie krossar long tail-teorin

Publicerad: 23 December 2008, 06:49

Internet skulle ge valmöjlighet för konsumenterna och öka försäljningen av obskura och bortglömda produkter. Men fortfarande blir de flesta musik-singlar orörda.


En ny studie kring försäljning av digital musik omkullkastar en av de mest citerade ekonomiska tankarna under 2000-talet, Chris Andersons så kallade long tail-teori som definierades i boken The Long Tail från 2006. Teorin går enkelt ut på att kostnaderna för att lagerhålla och marknadsföra varor på nätet är så extremt låga att även de mest udda produkter kan erbjudas och därmed finna köpare.

Nu visar det sig att folk är mer mainstream än vad Chris Andersons teori påvisar. Fler än 10 miljoner av alla de 13 miljoner låtar som finns tillgängliga på internet lyckades under senaste året inte locka en enda köpare. Hela tre fjärdedelar av all musik blev med andra ord helt orörd.

Wull Page, chefekonom vid organisationen MCPS-PRS Alliance, och hans kollega Andrew Bud påvisar nu att nischmarknader inte är några guldgruvor och att det är de stora megastjärnorna som även i framtiden kommer vara de avgörande kassakorna för skivbolagen.

– Jag tror att många tror på den tjocka fertila långa svansen för att de vill att det ska vara sant, säger Andrew Bud till The Times.
– De statistiska teorierna som stödde den teorin var intelligenta och rimliga. Men de visade sig vara felaktiga.

Chris Anderson säger till tidningen att han inte misstror studien. Däremot är han långt från beredd att skrota sig populära teori.

– Om de försöker att underminera the long tail-teorin måste de komma med betydligt mer bevis. Jag välkomnar debatten, säger han.

Johan Nylander

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.