Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Ny undersökning: svenskarna vill leva fossilfritt

Publicerad: 24 november 2020, 09:53

Sex av tio svenskar kan tänka sig ett vardagsliv utan fossila bränslen inom tio år, även om det innebär uppoffringar för dem. Det visar en ny Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av Westander Klimat och Energi.


En sifo-undersökning beställd av Westander Klimat och Energi visar att sex av tio svenskar, 61,6 procent, kan tänka sig att leva utan fossila bränslen inom tio år – även om det innebär uppoffringar i vardagslivet. Mest positiva till att ställa om är yngre och kvinnor, medan äldre män generellt är mer negativa. Knappt en tredjedel av svenskarna, 32,5 procent, svarade nej på frågan om de kan tänka sig ett liv utan fossila bränslen.

– Klimatomställningen håller på att slå igenom på allvar och svenskarna inser att klimatkrisen är vår tids stora ödesfråga. Det innebär också att företag som bidrar till att vi lämnar den fossila eran kan stärka sin konkurrenskraft, säger Jessica Henryson, affärsområdeschef för Westander Klimat och Energi, till Aktuell Hållbarhet.

Resultatet i Sifo-undersökningen skiljer sig tydligt åt mellan de olika partiernas väljargrupper. Bland Kristdemokraternas och Sverigedemokraternas väljare svarar mindre än hälften att de kan tänka sig ett liv utan fossila bränslen inom tio år. Hos övriga partiers väljare finns en klar majoritet för att ställa om, även om det innebär uppoffringar i deras vardagsliv.

 – Den senaste tiden har bland andra Preem, Första AP-fonden och SSAB lämnat fossila investeringar till fördel för förnybart. Fler och fler företag ser nu de stora affärsmöjligheterna med att erbjuda fossilfria produkter, säger Jessica Henryson.

Westander Klimat och Energi är en enhet inom PR-byrån Westander, med inriktning på att analysera, opinionsbilda och påverka utvecklingen inom klimat- och energiområdet.

 

Björn Anderberg

bjorn.anderberg@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.