Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Nya lastbilskrav dyr affär för småföretag

Publicerad: 21 december 2010, 08:50

Miljörörelsen är kritisk mot de nya utsläppskraven på lätta lastbilar. Politikerna gynnar bilindustrin men sviker småföretag som är beroende av lastbilarna i sitt dagliga arbete, menar företrädare från Transport & Environment.


Ämnen i artikeln:

Eu

EU har beslutat att skärpa utsläppskraven för lätta lastbilar. Den nya gränsen för koldioxid kommer att ligga på 147 gram koldioxid per kilometer från år 2020. Beslutet godkändes i måndags av medlemsländernas miljöministrar.

Tillverkare som överskrider normen kommer att få betala böter på 95 euro per gram och kilometer.

EU-parlamentet (140 gram) och Kommissionen (135 gram) ville ha tuffare utsläppskrav på fabrikanterna. Men nivån höjdes efter starka påtryckningar från regeringarna i Tyskland, Italien och Frankrike.

Besvikelsen var stor hos Europas motsvarighet till Gröna Bilister, Transport & Environment ( T & M).

– Industrin säger att de inte kan göra lätta lastbilar 14 procent mer bränsleeffektiva på nio år. Men enbart i fjol lyckades de förbättra effektiviteten tre gånger så mycket, säger Kerstin Meyer på T & M.

Hon menar att EU:s beslut gynnar bilindustrin men missgynnar småföretag som är beroende av mindre lastbilar i sitt dagliga arbete. Nu kommer de att få betala dyrt för stigande bränslekostnader under de närmaste åren.

– Bilindustrin som gynnats av miljarder euro i subventioner från skattebetalarna, av billiga lån och forskningsbidrag, har återigen lyckats lura politikerna. Samtidigt kommer tusentals småföretag som fått klara den ekonomiska krisen utan någon större hjälp att få det tufft med stigande bränslekostnader.

Erik Klefbom

Ämnen i artikeln:

Eu

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.