Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Nya spionflygplan till Afghanistan

Publicerad: 13 Februari 2009, 10:29

Nu ska Afghanistans upprorsmakare få en ny duvning, med phased-array-radar.


Flygspaning i all ära men när det är dåligt väder eller bara moln i största allmänhet fungerar det inte. På natten är det också knepigt. Och AWACS-plan, du vet planen med en stor svamp på ryggen, är bara avsedda att hitta större hot som flygplan och fartyg.

Royal Air Force nya Sentinel R1 är helt inriktad på markspaning med högupplösande radar. Hus, kanoner, bilar och radarstationer har den olägenheten att de är kantiga och reflekterar radar mycket effektivt. Med flygburen högupplösande radar riktad mot marken kommer att bli svårt för talibanerna att dölja en luftvärnskanon, till exempel.

Allting med räta vinklar, och människan har någon sorts förkärlek för sådana, blommar upp tydligt på radarbilden. Vägar och upptrampade stigar har sin egen radarsignatur. Den nya radarns noggrannhet är i stil med satellitbilder, men alltså med förkärlek för människoskapade objekt. Moving Target-möjligheten kan berätta om föremålen på marken rör sig och åt vilket håll.

Här står Sentinel på marken. Radarantennen befinner sig inuti den långa korven under flygkroppen. Den lilla bullen ovanpå är satellitantennen som används för kommunikation via SATCOM till hemmabasen.

Det är radarn Astor, Airborne Stand-Off Radar, som är det nya genombrottet. Phased Array-radar (SAR) fungerar genom att svepa fram och tillbaka längs marken och bygga upp en högupplöst bild längs flygplanets fördväg. Radarantennen är fast och sveper inte mekaniskt, utan består av en mängd små antennelement. Strålningen från var och ett dem kan fasskiftas hur som helst och skapa en resultantstråle av nästan valfri riktning. Strålen kan svepa fram och tillbaka utan hastighetsbegräsning, den kan delas upp i flera delstrålar som kan hålla ordning på var sitt mål, och när den fungerar som mottagare kan den lokalisera störkällor på marken.

Luckan över radarantennen upplyft. Antennarrayen är egetligen bara en lång platt modul.

Planet har en besättning på fem man: två piloter, två bildanalystekniker och en chef. Det kan flyga på 40.000 fots höjd i Mach 0,75, väl utom räckhåll för luftvärn och kan vara igång nio timmar i sträck. Egentligen är Sentinel ett flygplan från Bombardier kallat Global Express, som Raytheon modifierat till radarplattform och kallat för Sentinel.

Radarbilder

Exempel på radarbilder tagna över USA.

Ett skogslandskap med en flod som korsas av en bro. Det går bra att se köerna av bilar på bron.

Här ser du en radarbild av industriella mål. Fartyg syns mycket klart. De långa strecken i bilden är de mycket kraftiga reflektioner som kommer från olika hörn.

Markstation

Informationen som fångas in kan omedelbart skickas ned till marken på radiolänk och användas av de stridande förbanden. Markstationerna kallas för Ground Exploitation Stations och kan dessutom hantera indata från olika fotospaningsplan och annan, får man förutsätta, taktisk information.

Sentinel började levereras 2005 och det sista flygplanet i serien om fem beställda tillställdes Royal Air Force i februari 2009.

Snabbdata om Sentinel R1

Roll: Flygspaning
Längd: 30,3 meter
Vingspann: 28,5 meter
Höjd: 8,2 meter
Tomvikt: 24 ton
Motorer: 2 × Rolls-Royce BR700, 65,6 kN dragkraft per styck
Högsta hastighet: Mach 0,89
Marschhastighet: Mach 0,75
Räckvidd: 12.000 km
Arbetshöjd: 40.000 ft
Maximal höjd: 51.000 ft

Läs mer om ASTOR: http://www.raytheon.com/capabilities/products/astor/index.html

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.