Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Nytt kabelbrott på SEA-ME-WE

Publicerad: 22 December 2008, 14:28

Det är svårt att upprätthålla Internet och teletrafik mellan Europa och Asien när någon har sönder kablarna hela tiden


Fredagen den 19 december var det färdigt igen. Det var förmodligen en trål som hade rivit av sjökablarna SEA-ME-WE4, SEA-ME-WE3 och FLAG utanför Sicilien i Medelhavet. Och där gick alla indiska call-centers. Hej då. Ungefär samtidigt gick kabeln GO från Europa till Malta av, men där verkar man ha täckning hos naturen. Ett mindre jordskalv registrerades i området strax innan kabelbrottet inträffade.

Trafiken med västvärlden upphörde inte helt, men Internetanvändare i Australien och Indien klagade på att trafiken knappt kröp fram när allt data tvingas köra andra, långsammare vägar jorden runt.

Och det var inte första gången samma sak hänt. Sist hände det i januari. Två kabelbrott på samma kablar under samma år på ungefär samma ställe, det låter för mycket för att bara vara en händelse. Kan det vara terroristernas nya vapen mot västvärlden?

Eftersom trålen, om det nu var en sådan, kan ha dragit iväg de avslitna kabeländarna flera kilometer kan man inte säga exakt när reparationerna kan vara klara, men France Telecom anser att SEA-ME-WE4 bör vara åtgärdad 25 december, medan SEA-ME-WE3 kommer att dröja ända till årets slut.

Samtidigt får väl de stora kabelkonsortierna börja fundera på om det inte finns fler rutter för sjökabel i Medelhavet, så att inte en förlupen trål kan slita av dem allesammans på en gång. Men det finns ljusningar: Sunet har nyligen slagit rekord genom att för över 40 Gbps på en våglängd bara avsedd för 10 Gbps över Atlanten. Det betyder i det långa loppet att TAT-14-kabeln, som var den man använde, kan öka från 640 Gbps till 2,5 Tbps utan några större ingripanden. Samtidigt är det nya kablar på gång tvärs över USA och under Stilla Havet och det sägs att Ryssland håller på att dra en andra kabel för sin trafik mot Asien neråt Kina till. Där kan man hoppas på avstickare under Stilla Havet

Hur skarvar man en sjökabel

Hur går det egentligen till att skarva en sjökabel? Det går inte att ta tag i båda ändar samtidigt, hålla dem mot varandra och svetsa.

Först lokaliserar man felet med OTDR (Optical Time Domain Reflectometer), ett imponerande instrument som kan peka ut brottets plats på centimetern när.

Med kännedom om var kabeln borde ligga kan man följa den och så småningom hitta de lösa ländarna. Då skickar man ned en obemannad ubåt som griper tag i den ena änden och tar upp den till ytan. Där fäster man en boj i den och släpper tillbaka den.

Så letar man upp den andra änden med ubåten och halar upp den. Man sågar bort alla skador och skarvar på en kilometerlång bit likadan kabel. Skarven utförs och försluts inuti ett vattentätt skarvdon som dessutom fylls med olja eller fett. Ett skarvdon kostar 100.000 kronor jämnt och man behöver två.

Kabeln släpps tillbaka i sjön och man rullar ut den tills man når stället där den andra änden finns. Där halar man upp den nu bojförsedda kabeln och gör samma procedur där. När man släppt tillbaka allt i sjön kommer det att ligga en extraslinga på ett par kilometer på havsbotten.

Sen provmäts kabeln med OTDR igen. Får man inga reflexer som kan peka på sprickor eller brott är det bara att åka hem, annars börjar proceduren om igen. Kabelskappre jag talat med, fasar för den proceduren. "Dyrt" var ordet, sa Bull.

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.