Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

”Ökad konsumentinformation är en nyckel för att ställa om bilflottan”

Publicerad: 13 September 2016, 04:26

Miljöminister Karolina Skog Miljödepartementet Energidepartementet

Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet

DEBATT/REPLIK Regeringen ska utreda frågan om obligatorisk märkning av drivmedels miljöpåverkan, skriver miljöminister Karolina Skog (MP) och konsumentminister Per Bolund (MP).


Ämnen i artikeln:

Karolina SkogPer Bolund

Omställningen av trafiksektorn är Sveriges största klimatutmaning. I höstbudgeten tillför därför regeringen miljardbelopp till järnvägen och det hållbara resandet i städerna. Utanför våra tätorter, där avstånden är längre och kollektivtrafiken mindre utbyggd, är många fortfarande beroende av bilen.

För att fler ska ha möjlighet att delta i klimatomställningen förlänger vi supermiljöbilspremien under 2017 och tittar på en långsiktig lösning genom bonus-malus-beskattning.

Vårt mål är att det ska vara enkelt och billigt att vara miljösmart, det ska vara lätt att göra rätt. Vi är glada att Ragnar Unge, Johanna Sandahl och Bo Ramberg lyfter fram just konsumenternas möjlighet till hållbara val vid pumpstationen (Aktuell Hållbarhet 5/9).

Ökad konsumentinformation är en nyckel för att ställa om bilflottan, därför har regeringen nu meddelat att vi ska utreda frågan om obligatorisk märkning av drivmedels miljöpåverkan.

Det finns stora skillnader mellan olika drivmedel. Vissa är mer eller mindre kända: Biogas och förnybar el är överlägsna bensin när det gäller klimatnyttan. Andra skillnader är mer otydliga: Innehåller dieseln 5 eller 50 procents förnybart material?

Ökad inblandning av förnybara råvaror ger stora miljövinster, förutsatt att de är framställda på ett hållbart sätt. Men för konsumenten är det ofta svårt att veta vad bränslet innehåller eller varifrån det kommer. Informationen finns helt enkelt inte vid pumpen.

Miljöinformation skulle hjälpa konsumenter att hitta de mer klimatsmarta och hållbara alternativen. Vi ser också att företag som börjar rapportera varifrån råvarorna kommer blir mer benägna att byta ut sådant som är miljöskadligt. Man vill helt enkelt inte visa att man använder palmolja, vars inverkan på lokalmiljön blir känd för fler och fler.

Sverige ska bli en av världens första fossilfria välfärdsnationer. Då måste det vara lätt att göra rätt, inte minst inom trafikområdet. Snabbare kollektivtrafik och bättre förutsättningar för cykling är avgörande. Men även de som i dagsläget är beroende av sin bil ska ha möjlighet att bidra till klimatomställningen. Obligatorisk märkning av drivmedels miljöpåverkan är därför en viktig fråga som vi kommer jobba vidare med.

Karolina Skog, miljöminister (MP)
 Per Bolund, konsumentminister (MP)

____________

Läs fler debatter på Aktuell Hållbarhet.

Ämnen i artikeln:

Karolina SkogPer Bolund

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.