Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag28.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Ökat intresse för svavelreningsteknik

Publicerad: 23 Juni 2014, 11:23

Första januari 2015 ska fartygen i Östersjön och Nordsjön klara de strängare reglerna i EU:s: svaveldirektiv. Och nu ställer sig rederierna på kö för att installera avgasreningsteknik


Första januari 2015 ska fartygen i Östersjön och Nordsjön klara de strängare reglerna i EU:s: svaveldirektiv. Finska Wärtzilä märker av ett ökat intresse för avgasreningsteknik med så kallade skrubbrar, svavelrening.
– Det märks en klart ökad aktivitet i branschen. Tidigare var det mest frågor av allmänt intresse, men nu begär företagen in offerter och gör beställningar, säger Britt-Mari Kullas-Nyman, projektledare på Wärtzilä, till Miljöaktuellt.

Wärtzilä har så här långt fått in beställningar av skrubberteknik till 50 fartyg, i första hand från finska, tyska och amerikanska rederier. Varje fartyg har flera motorer så det totala antalet rengöringssystem för att minska utsläppen av svaveldioxid ligger runt 100.

Bara i Östersjön trafikerar cirka 2000 fartyg som måste leva upp till miljökraven. Alternativet är att gå över till bränslen med lägre svavelhalt.
– Många rederier avvaktar och följer prisutvecklingen på diesel. De utvärderar läget för att se om man ska installera den här tekniken eller köra på diesel, om prislappen bli för hög, säger Britt-Mari Kullas-Nyman.

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.