Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Oklart om Sverige kommer agera mot Volkswagen

Publicerad: 9 November 2015, 06:54

Miljöaktuellt sammanfattar senaste veckans turer kring beslut om utsläppstester och VW:s senaste fusk med koldioxidutsläpp.


Den här artikeln publicerades den 6 november i Miljöaktuellt Idag

Att hålla koll på alla turer kring de olika biltillverkare som fuskat till sig bättre utsläppssiffror är långt ifrån lätt. Efter att frågan exploderade tidigare i höstas då Volkswagen var först ut att avslöjas ha använt sig av en mjukvara för att påverka utsläppen av kväveoxider i vissa av sina dieselbilar, har kraven på nya och skärpta regler ökat.

I veckan röstade EU:s tekniska bilkommitté, TCMV, om hur kväveoxidtesterna ska utformas framöver. Men flera medlemsländer, däribland Sverige, lyckades få kommittén att tillåta högre utsläpp än det ursprungliga förslaget, rapporterar bland annat Svenska dagbladet.

Den svenska linjen har kritiserats från flera håll. Exempelvis har Anders Åkesson, infrastrukturpolitisk talesperson för Centerpartiet, krävt att riksdagens trafikutskott bjuder in Transportstyrelsen till en hearing för att förklara vilka instruktioner man fått av regeringen inför förhandlingarna i TCMV. Och på SVT:s debattsida har det varit hårda ord mellan Folkpartiets Europaparlamentariker Jasenko Selimovic och klimat- och miljöminister Åsa Romson (MP). Och när Miljöaktuellt fick tag på den svenska tjänstemannen som förhandlade i TCMV lade han fokus på att beslutet om tester i verklig körning kommer kräva stora faktiska utsläppsreduktioner av bilindustrin.

Men det finns ytterligare frågor som politikerna måste lösa. Volkswagen gick i veckan ut med information om att 800 000 fordon även kan ha felaktiga CO2-nivåer. Eftersom CO2-nivåer påverkar grunden för hur fordonsskatten räknas ut behöver Transportstyrelsen veta exakta antal, vilka modeller och skillnaden mellan de felaktiga och de korrekta CO2-nivåerna för att kunna skapa en bild av hur det kan påverka Sverige och svenska Volkswagen-ägare.

På sin hemsida skriver Transportstyrelsen att de för närvarande inte kan svara på hur och om Sverige kommer att agera mot Volkswagen. Det är i stället en fråga för de politiska beslutsfattarna och Skatteverket.

Anders Hellberg

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.