Klimat
Olagliga miljökrav ställs vid offentlig upphandling
Publicerad: 7 oktober 2003, 07:37
De miljökrav som ställs vid offentliga upphandlingar går ibland utanför gällande lagstiftning. Det menar Olof Erixon som arbetar med upphandlingsfrågor på Svenskt Näringsliv.
I tidigare nummer av Dagens Miljö har vi kunnat läsa om att miljökraven som ställs vid offentlig upphandling inte följs upp ordentligt. Nu riktar Svenskt Näringsliv ytterligare kritik mot hur de offentliga upphandlingarna fungerar. Olof Erixon, som arbetar med upphandlingsfrågor på Svenskt Näringsliv, säger att både myndigheter och offentligt ägda företag ibland går för långt när de ställer miljökrav vid upphandlingar.
Enligt honom innebär den nuvarande lagstiftningen att man vid en upphandling inte får ställa miljökrav på sådant som inte har ett direkt samband med själva produkten eller tjänsten som ska köpas.
– Ett fall kan vara en kommun som ska upphandla städtjänster och som, förutom att den ställer krav på innehållet i de rengöringsmedel som används, också kommer med tilläggskrav på vad däcken i bilarna som används vid transporterna mellan städuppdragen innehåller, säger Olof Erixon.
– Det handlar förmodligen om att upphandlarna försöker följa politiska direktiv i syfte att göra samhället bättre på detta sätt, men faktum är att det inte är lagligt, säger han.
Tveksam till EKU
Olof Erixon är även skeptisk mot det verktyg för miljöanpassad upphandling, EKU, som nu håller på att tas fram av Miljöstyrningsrådet.
– Även EKU-verktyget är en produkt av denna typ av politisering och kan komma att strida mot lagstiftningen, säger han.
Miljöstyrningsrådet, där Svenskt Näringsliv ingår som delägare, svarar att man för närvarande arbetar med att se över på vilket sätt miljökrav kan ställas på ett korrekt sätt i offentlig upphandling, och att man därför inte har någon kommentar till Olof Erixons synpunkter i dagsläget. Miljöstyrnings-rådets arbete kommer bland annat att mynna ut i en handbok för miljöanpassad upphandling.
Mikael Nyberg