Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Operatörerna ska skryta om samma sak

Publicerad: 25 maj 2009, 10:06

Telia, Tele2, Telenor och Tre är ense, de ska skryta om samma hastigheter i reklamen. Men reklam för mobila 150 Mbit/s-tjänster blir det ändå.


De fyra mobiloperatörerna Telia, Tele2, Telenor och Tre har enats om att marknadsföra mobilt bredband enligt gemensamma riktlinjer, meddelar företagen. Så snart som möjligt, men senast den 1 september, ska riktlinjerna träda i kraft.

Detta innebär att operatörerna i sin breda marknadsföring ska prata om den praktiska maxhastighet kunder kan uppnå, inte den teoretiskt maximala som kunder sällan eller aldrig får uppleva.

Konsumentombudsmannen, KO, har kritiserat förfarandet och gav nyligen operatörerna till 25 maj på sig att förändra marknadsföringen av mobilt bredband.

– Det har funnits en osäkerhet kring vilka hastigheter man som kund kan förvänta sig, och vi har redan tidigare valt att tona ned hastigheten i marknadsföring av våra befintliga tjänster. Vi tycker det är mycket positivt att branschen nu enas om tydligare kommunikation av hastigheterna, säger Jon Erik Haug, affärsområdeschef konsument på Telenor i ett pressmeddelande.

Men överenskommelsen gäller bara olika 3g-tjänster på mellan 0,3 och 16 Mbit/s. Befintliga edge-tjänster eller kommande 4g-tjänster omfattas inte.

– Vi har inte med tekniker som inte är kommersiellt lanserade, säger Maria Hillborg på Telias presstjänst.

På Telenor resonerar man på ett liknande sätt vilket innebär att företagets omtvistade marknadsföring där upp till 150 Mbit/s i städer och upp till 80 Mbit/s på landsbygden kan fortsätta.

– När det gäller nya tekniker får vi komma överens längre fram. Det där är mer av en vision från vår sida, vi kommer att vara tydliga när tjänsterna kommer, säger Markus Adaktusson på Telenors presstjänst.

Det här är vad operatörerna kommit överens om:

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Infogram är blockerad under “Visa våra partners”.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.