Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag29.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

”Optimera delandeekonomin!”

Publicerad: 9 Augusti 2016, 05:12

DEBATT Vi har flera viktiga vägval framför oss, skriver Mattias Goldmann, vd för tankesmedjan Fores.


Ämnen i artikeln:

ForesMattias Goldmann

År 2030 ska vi ha en fossiloberoende fordonsflotta, år 2040 ska energisektorn vara 100 procent förnybar och år 2045 ska Sveriges klimatpåverkan vara ”nettonoll”. En viktig del i att klara dessa mål är att vi blir bättre på att dela på resurser.

Men delandeekonomin blir bara framgångsrik om den utformas rätt. Här har vi flera viktiga vägval framför oss.

1. Inkludera sociala aspekter.

Deladeekonomin målas ofta upp som ett slags nytt socialt kontrakt där tillit skapas genom att vi har tillgång til saker tillsammans istället för att äga var och en för sig. Verkligheten är ofta en annan, vilket deladeekonomins paradexempel AirBNB visar; många städer förbjuder nu detta sätt att dela bostäder bland annat eftersom de bofasta blir i minoritet och ingen tar ansvar för områdets skötsel.

2. Säkerställ klimatsmarta betalningsmodeller.

Bilpooler och samåkning lyfts ofta fram som en angelägen del av delandekonomin; en privat bil står oanvänd 23 av dygnets 24 timmar vilket förstås är dålig resurshushållning. Men de nya bilpooler som lanserats tar betalt per minut vilket leder till hög förbrukning och dålig trafiksäkerhet, medan samåkningsfora förmedlar förslag om att hyra en bil tillsammans i stället för att ta tåget – vilket riskerar leda till en ökad klimatpåverkan.

3. Försvara vunna segrar.

Efter många års arbete från lagstiftare, större beställare och aktiva konsumenter har samtliga stora taxibolag i Sverige nästan bara miljöbilar, vilket har lagt grunden för att vi andra kan tanka biogas eller snabbladda el. Det utmanas nu av Uber, vars miljökrav är närmast obefintliga. Uber kan inte ens ge kunden möjligheten att göra ett grönt val – Uber Green – eftersom de kräver lösningar som fungerar globalt. Nya affärslösningar som Uber har alla möjligheter att ta ton för klimatsmarta kundval. I en delandeekonomi där kundvalet väger tungt bör hållbara alternativ främjas och lokala valmöjligheter stärkas.

4. Lär av misstagen.

Delandeekonomi är inte nytt och tycks ha passerat sin kulmen inom vissa sektorer. Exempelvis har biblioteken svårt att hålla uppe boklånen och försöker komplettera med annat som ligger längre ifrån delandetanken för att behålla sin relevans. Bostadsrättsföreningar kan också berätta om hur svårt det är att hitta en bra modell för det till synes självklara att inte alla boende ska behöva ha en egen borrmaskin eller torktumlare. Väl så viktigt som att följa nya och hypade aktörer är att lära sig av de som redan genomlevt resan.

5. Finn samarbetspartners.

Vi har alla läst om de ibland våldsamma protesterna mot Uber och AirBNB. En mindre del gällee samhällsrelevanta invändningar som de som listats här, oftare handlar de om att skydda det egna skrået. Till viss del är konflikten oundviklig, men mycket går också att lösa med mer av samarbete. Ett exempel är att bilindustrins jättar nu engagerar sig i bilpoolerna för att nå konsumenter som aldrig skulle köpa deras produkter. Låt oss vidareutveckla denna insikt om ömsesidig vinning så att delandekonomin blir mindre utmanande.

Vi bör också klargöra vad som behöver regleras statligt och vad marknaden och konsumenterna själva kan lösa. Då kan delandekonomin bättre bidra till att uppnå de klimat- och miljömål som vi redan enats om.

Mattias Goldmann, vd för den gröna och liberala tankesmedjan Fores

____________

Läs fler debatter på Aktuell Hållbarhet.

Ämnen i artikeln:

ForesMattias Goldmann

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.