Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Oxfam: Beskatta och förbjud lyxkonsumtion

Publicerad: 21 September 2020, 09:51

Foto: Most Photos

Den rikaste procenten släpper ut dubbelt så mycket koldioxid som den fattigaste hälften av världens befolkning. Det konstaterar organisationen Oxfam som nu anser att det är dags att förbjuda lyxkonsumtion.


1 procent av världens befolkning, den rikaste procenten, står ensamma för cirka 15 procent av världens totala koldioxidutsläpp. Det är mer än dubbelt så mycket koldioxid som den fattigare hälften av världens befolkning släpper ut. Den rikaste procenten av världens befolkning släpper också ut mer koldioxid än alla EU-medborgare tillsammans. Det visar rapporten ”The Carbon Inequality Era” som organisationen Oxfam gjort tillsammans med Stockholm Environment Institute och som presenteras i dag i samband med New York Climate Week och att FN diskuterar klimatfrågan i generalförsamlingen. 

Tim Gore är chef för Oxfams klimatarbete och en av författarna till rapporten. Han säger till Aktuell Hållbarhet att beskattning sannolikt är den effektivaste metoden att komma åt problemen som tydliggörs i rapporten. 

– Regeringar måste börja beskatta och förbjuda lyxkonsumtion som orsakar stora koldioxidutsläpp – som till exempel stadsjeepar, frekventa flygresor och privatplan – och sedan använda intäkterna för att stötta människor med låga inkomster, de som drabbas hårdast av klimatkrisen, säger han.

Han föreslår till exempel investeringar i energieffektiviseringar i bostäder, infrastruktur för elfordon och digital kommunikation. 

– Den typen av investeringar minskar inte bara utsläppen. De skapar också jobb, minskar hushållens energiräkningar och förbättrar folkhälsan, säger Tim Gore.

Läs ”The Carbon Inequality Era”

Läs ”The Carbon Inequality Era” 

Jon Röhne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.