Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Pahkaa!

Publicerad: 31 oktober 2008, 09:23

Du kanske trodde att säljarna på Coca Cola Company, Starbucks eller IBM gjort sitt jobb bra, eftersom deras produkter återfinns i snart sagt vartenda hörn av världen. Men det finns de som lyckats ännu bättre, trots att vi inte ens reflekterar över det.


Jämförande språklära kan vara roligt och i det här fallet visar det på att säljarkåren vid Parker Pens gjort sitt jobb oerhört grundligt, och pluggat in sitt budskap i världens alla länder. Reservoarpennor är kanske inte världens hetaste produkt, men produktgenomträngningen i världen är oerhört imponerande.

Ordet för reservoarpenna i thai är ”pahkaa”. På litauiska är ordet ”parkeris” acceptabelt istället för det inhemska ordet. På ryska används ”parker” för reservoarpenna.

Det är genomträngande marknadsföring!

Jörgen Städje

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.