Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag08.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Pär Larshans: ”Viktigt att ha ledningens öra”

Publicerad: 3 Juni 2014, 11:23

Pär Larshans är hållbarhetschef på Max Restauranger och nyligen nomierad till utmärkelsen Sveriges Bästa Hållbarhetschef. Här är hans bästa tips i rollens om hållbarhetschef.


Max restauranger var tidigt ute med klimatredovisning av sina hamburgare. De har även gjort andra avtryck när de gav personer med funktionsnedsättning både jobb och ett ansikte. Pär Larshans är företagets hållbarhetschef.
Max är ofta ute i medierna och figurerar såväl i nyhetssammanhang som på ledarsidor.
– Verklig förändring sker inifrån. Det är jätteroligt att vårt arbete uppmärksammas, också i samband med det här priset. Mycket görs också på andra håll, som kanske inte alltid syns lika mycket utåt.
– Jag tror att vår framgång beror på en kombination av faktorer. Vi har gjort en gedigen framtidsanalys. Vi har sedan lagt en gemensam värdegrund som grundas på respekt för både ekosystemen och de sociala systemen.

Det handlar inte bara om teori och värdegrund, utan även om konkreta åtgärder som ger resultat.
– Självklart handlar det också om att göra konkreta saker och låta verkligheten tala. Låta de människor som berörs också komma till tals.
Genom att till exempel ge funktionshindrade jobb?
– Till exempel. Vi har hundratals anställda med funktionsnedsättning – eller funktionsmöjlighet, som jag brukar säga – på våra restauranger, både som serveringsvärdar och restaurangbiträden.
Pär Larshans drivs av en genuin övertygelse om att miljö, etik och social hänsyn är enda vägen för att nå verklig hållbar utveckling. Som stöd har han utvecklat modeller för hur det ska göras och utbildar restaurangernas linjechefer i deras hållbarhetsprogram.

Vad är ditt bästa tips till en nybliven hållbarhetschef?
– Det viktigaste är att få ledningens öra för att det finns en utmaning. Man måste våga måla upp en tydlig framtidsbild och sedan vinna ledningens förståelse för den.

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.