Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Parisavtalet fem år: Perspektiv från tre generationer

Publicerad: 11 december 2020, 10:51

Röster om Parisvatalet inför femårsdagen utifrån tre olika generationers perspektiv.

Parisavtalets femårsdag ger upphov till reflektioner och diskussioner. Under veckan har Aktuell Hållbarhet tagit emot tre debattartiklar som representerar tre olika generationers perspektiv på jubileet.


Ämnen i artikeln:

Parisavtalet

Den första, undertecknad av företrädare för organisationerna Våra barns klimat och Klimatpsykologerna, lyfter fram en Novus-undersökning som visar att sex av tio unga är oroliga för klimatförändringarna och att en sjättedel av dessa inte pratar med någon om sin oro. 

Debattörerna vill att alla skolor ska uppmanas att ta ett helhetsgrepp om klimatet och föreslår ett ”klimatlyft” där kompetensutveckling om klimatfrågan ges till alla grundskolelärare och lärarstudenter.

I den andra debattartikeln tar unga vuxna till orda. Representanter för Push Sverige, Fridays For Future Sverige och Fältbiologerna utrycker frustration och besvikelse och ser en värld som fortfarande prioriterar ekonomisk vinst framför Parisavtalet och mänskliga liv. De ser utlysta klimatnödlägen och löften om utsläppsminskningar som viktiga milstolpar, med de vill bort från fokuset på framtidsvisioner och kräver handling här och nu. 

Slutligen får Hagainititvet representera den generation som sitter med det politiska och ekonomiska inflytandet. I sammanhanget väljer Hagainititivet att lyfta möjligheter att sätta större press på företagens klimatarbete. Här föreslås att hållbarhetsrapportering ska bli obligatoriskt för alla noterade bolag, med krav på att de ska innehålla mål om nettonollutsläpp som inkluderar basår och slutår samt information om målet är absolut eller relativt.

Björn Anderberg

bjorn.anderberg@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

Parisavtalet

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News