Klimat
PG Gyllenhammar styr upp Volvo-affären
Publicerad: 10 mars 2009, 08:35
Tidigare Volvochefen PG Gyllenhammar uppges vara rådgivare till det svenska konsortium som vill köpa Volvo PV.
Volvo PV kan åter hamna i svenska händer. Och Pehr G Gyllenhammar, känd för sina 24 år som vd och ordförande för Volvo, pekas ut som en av de drivande personerna bakom en sådan plan.
1999 beslutade AB Volvo att inte längre tillverka personvagnar utan inriktade verksamheten mot lastbilar och bussar. Nu kan det dock bli möjligt att bilmärket kommer hem till Sverige igen, efter ägandet av amerikanska Ford.
Enligt uppgifter i Financial Times är ett konsortium bestående av svenska hemliga investerare beredda att bjuda på Volvo, i kamp med tre kinesiska storbolag.
Fordonsanalytiker Matts Carlsson pekar ut AB Volvo, AP-fonderna och Vattenfall som potentiella nya ägare till Volvo PV.
– Ett möjligt scenario är att någon, exempelvis Leif Johansson eller PG Gyllenhammar får i uppdrag av regeringen att sy ihop en svensk ägarlösning med olika delägarskap, säger Matts Carlsson till di.se.
Samtidigt diskuteras det ett gemensamt Saab/Volvo, enligt Matts Carlsson.
Pehr G Gyllenhammar arbetar sedan flera år för den Londonbaserade investmentbanken Rothschild. Enligt uppgifter till Expressen kommer han att agera rådgivare till den grupp svenska investerare som visat intresse av att ta över krisdrabbade Volvo Personvagnar.
Även Volvos tidigare vd Hans-Olov Olsson sitter med i Rothschild.
PG Gyllenhammar uppges ha befunnit sig i Sverige i samband med att Ford tillkännagav försäljningen av det svenska varumärket i december.
Rothschild har tidigare pekats ut som en av rådgivarna till Ford. Men det är JPMorgan och Citigroup som ansvarar för försäljningen av Volvo, rapporterar Financial Times.
Det har också talats om att ett ”europeisk” konsortium har visat intresse för Volvo. Även här har Rothschild pekats ut som en av aktörerna. Rothschild uppges också ha nära koppling till Renault/Nissan.
– Man kan tänka sig att AB Volvo blir delägare med exempelvis Vattenfall och eventuellt Renault och bildar en svensk-europeisk ägare, säger Matts Carlsson till di.se.
– Det har hänt mycket på tio år. Nu ritas en helt ny strategisk karta upp där Ford och GM tar kraftiga steg tillbaka och andra kommer att ta deras plats.
Johan Nylander