Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Pillerburken berättar via streckkoden

Publicerad: 25 Mars 2009, 05:48

Ericssons gamla idé Connect Things återuppstår. Telefonen tolkar streckkoden och hittar en webbsida med information.


Med jätten Pfizer och ytterligare några företag som intresserade partner utvecklar Göteborgsföretaget Camclic tjänster som till exempel ser till att rätt patient får rätt medicin i rätt dos vid rätt tidpunkt. Allt bygger på att telefonen läser och tolkar streckkoden, använder den som en adress på internet för att hitta information i Fass eller produktsida från tillverkaren. Detta utan att man en behöver öppna kartongen för att läsa produktinformationen.

– Det här projektet har vi börjat i Sverige. När vi förvissat oss om att det fungerar kommer vi att rulla ut det inom koncernen i andra länder. Tjänsten som vi jobbar med erbjuder konsumenten att själv avgöra vilken information som ska serveras och när, säger projektledaren Malin Jackendi på Pfizer.

Tekniken har fler dimensioner än att bara läsa streckkoder. Det kan användas i bägge riktningarna, interaktivt. Phizer och Camclic jobbar på ett doseringsverktyg som påminner kunden med ett sms när det är dags att ta medicinen. Ett helt medicineringsschema är en tänkbar fortsättning.

Men det här är ju ingen ny idé. Flera läkemedelsföretag minns säkert Ericssons ambitiösa projekt Connect Things för tio år sedan, där man med streckkodsläsare fick bland annat just läkemedelsinformation. Ericsson hade storslagna planer på en databas med hela världens streckkodsförsedda produkter och ICA undersökte om tekniken kunde användas för självskanning kopplat med betalning via bluetooth i mobilen. Flera amerikanska bolag gick in i projektet och ett av dem köpte det sedan.

Men idéerna var tio år för tidigt ute. Alltihopa hängde på att alla mobiltelefoner skulle få inbyggda streckkodsläsare om några år. Så blev det ju inte och projektet dog ut. Men sedan fick telefonerna kamera i stället.
– Det är roligt att du nämner Connect Things, för jag och min kompanjon Jim Nilsson hade kontakt med projektet på den tiden. Sedan dess har vi följt utvecklingen av mobiltelefoner och, uppriktigt sagt, så är vi inte framme ännu. Det finns ett fåtal kameramobiler som har autofokus och som klarar kameraigenkänning. Men det sägs att år 2011 kommer 75 procent av mobilerna att klara det här. Till dess får man knappa in siffrorna under streckkoden. Vi säger ”här står telefonnumret till mer information”, säger Camclics vd Patric Bottne.

Camclic har valt att koncentrera arbetet till den europeiska och tämligen globala streckkoden GS1. Men systemet går att anpassa till andra slags koder liksom till till radiovågor från ett rfid-chip.

Camclic har idag fyra betalande kunder. Förutom Phizer ett annat multinationellt företag i livsmedelssektorn, en svensk söktjänst och en amerikansk sajt för prisjämförelser. Offerter begrundas av ytterligare en rad företag, både industri- och tjänsteföretag. Färdiga produkter från Camclic är ett publiceringsverktyg för att peka streckkoden till exempelvis en webbsida, ett program för telefonen, som görs i olika versioner för olika system, och ett kommunikationsprogram för att skicka information och kampanjmaterial till kunder. På sikt kanske Camclic blir mest ett verktyg för marknadsföring och kundkontakt. Men redan i vår kanske Sobrilasken kopplar upp sig till internet när du fotar den med kameramobilen.

Pär Rittsel

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.