Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Piraterna tar över ingenjörernas jobb

Publicerad: 6 November 2008, 06:20

Piratkopierare i tillväxtländer anser att västerländska företag är för tröga. Nu skapar piraterna egna FoU-avdelningar.


Västerländska företag tar inte innovation och kreativitet på allvar. Samtidigt blir de piratkopierade produkterna bättre än originalen.

– Innovation har gått från att vara ett farligt, spännande begrepp till att bli en konceptuell snutte för politiker och byråkrater, säger Alf Rehn, professor i innovation och entreprenörskap på Åbo Akademi, under ett föredrag vid Tendensdagen som arrangeras av Sveriges Marknadsförbund.

Alf Rehn skräder inte orden. Han anser att näringslivet blivit lurat av de så kallade kreativitetskonsulterna. Utryck som ”innovationsledning” och “kreativa kluster” skulle hjälpa företagen till att bli mer nervkittlande och framåtblickande. Men orden tömdes på sitt innehåll och förvandlades från något spännande till något trist.

En studie visar att av 200 av Sveriges och 500 av USA:s största företag uppger samtliga att de är innovativa. Det är ett tydligt tecken på att kreativitet och innovation inte används för dess egentliga innebörd.

– När alla springer åt samma håll, är det då inte kreativt att springa åt andra?, frågar Alf Rehn retoriskt.

Några som däremot tar kreativitet, innovation och produktutveckling på största allvar är de som kopierar produkterna. Den moderna informationsteknologin och globaliseringen har skapat en ny värld av piratkopierande som synes vara omöjlig att stoppa. Inte bara ligger den kopierade produkten ute på marknaden tidigare och till ett lägre pris – utan med nya fräscha finesser som originalet saknar. Tekniskt kunnande, produktion och försäljnings- och distributionskanaler ligger redan redo.

När Alf Rehn var i Kina intervjuade han en man som piratkopierade Shimano-cyklar. Kinesen var missnöjd med Shimanos utvecklingshastighet. Han ansåg att bolaget var för långsamt på att lansera nya modeller. Han hade helt enkelt inte tillräckligt med nya cyklar att kopiera.
Lösningen blev att starta en egen FoU-avdelning där han själv utvecklade cyklarna.

Ett annat slående exempel är lanseringen av iPhone. Flera veckor innan Apples produkt fanns i handeln återfanns kopian på marknaden – billigare och med fler funktioner.

– Det är så lätt att kopiera att piraterna startar egen produktutveckling, säger Alf Rehn.

Vad blir då nästa steg? Ska bolagen se vilka förbättringar kopiorna har – och ta in dem i originalet? Vem kopierar då vem? Och vem äger rättigheterna till produktutvecklingen?

Alf Rehn menar att bäste sättet att möta framtidens nya utmaningar är att våga släppa på kontrollen och bjuda in användarna i skapandeprocessen. Människor nöjer sig inte längre med att bara köpa det som erbjuds utan förväntar sig att kunna delta i processen.

Ungdomar och barn tar det för givet att kunna sitta vid sin dator och klippa bort de scener ur senaste James Bond-filmen som de inte tycker är bra – eller lägga till klipp som de hittat på nätet.

Indiska biljätten Tata utvecklar en bil så billig att alla i landet ska hå råd att köpa den. Hemligheten bakom det pressade priset är att köparen själv får sätta ihop den.

Även på nätet har utvecklingen blivit tydligt med den uppsjö av användargenererade produkter som skapats, exempelvis Wikipedia och Youtube.

Att hantera detta är inte enkelt. När Harry Potters skapare J.K. Rowling 2002 inledde sin häxjakt efter de fans som på nätet skapat communities kring hennes sagovärld sköt hon sig rejält i foten, anser Alf Rehn. De som verkligen älskade Harry Potter och den magiska världen hade plötsligt jurister på sig som hotade med fängelsestraff om de inte upphörde med sina nätbaserade fansajter, egenskapade uppslagsverk kring karaktörerna, vidareskapningar av historierna och så vidare.

– Vi måste tillåta på och acceptera att användarna står ovanför. Att våga släppa taget är svårt och läskigt. Men vi måste, säger Alf Rehn.

Johan Nylander

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.