Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Politikern med störst inflytande i sociala medier

Publicerad: 12 November 2015, 06:00

Här listas politikerna med högst inflytande inom hållbarhet på sociala medier. Spana även in listan om de partier som kan påverka mest i sociala medier.


Ämnen i artikeln:

Opinion

Politikern som har störst inflytande inom hållbarhet på sociala medier är Åsa Romson (MP). Hon hamnar på sjätte plats i undersökningen Sustainability Engagement Mapping. Centerpartisten Annie Lööf rankas också högt i listan.

– Åsa Romson syns och hörs mycket. Hon har sin ministerpost och är betydlig, vilket gör att hon hörs i alla kanaler. Annie Lööf är duktig på digital opinionsbildning och använder sin twitter genom att kommentera hållbarhetsfrågor och lyfts ofta av andra, säger Erik Elvingsson Hedén.

Lägst inflytande på sociala medier har Gustav Fridolin (MP), Jimmie Åkesson (SD), Anna Kinberg Batra (M) och Stefan Löfvén (S).

– Gustav Fridolin och Löfvén är inte aktiva inom sociala medier. Men man hade kanske kunnat förvänta sig av dem att de borde finnas där.

I undersökningen listas Miljöbloggen som opinionsbildaren med allra högst inflytande på sociala medier inom området.

– Miljöbloggen är en aktör som kommunicerar mycket med andra opinionsbildare och har lyckats få en position där de ofta blir omnämnda. Vi tror att det här är framtidens kommunikation och ett effektivt sätt att driva agendan inom hållbarhet. Opinionsbildarna har ett väldigt stort inflytande och kan åstadkomma mycket om de använder inflytandet på rätt sätt. Men det är också en klubb för inbördes beundran, därför är det viktigt att öppna upp för fler så att man kan nå ut till exempelvis ledare inom näringslivet. Ska vi få med alla på båten måste opinionsbildarna prata bredare.

Se även listan om de partier som har högst inflytande inom hållbarhet på sociala medier.

joline.ekman@miljoaktuellt.se

Ämnen i artikeln:

Opinion

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.